fredag 27 december 2019

Nu grönskar det...


Nya erfarenheter igår!
Detta har aldrig varit något stort intresse i mitt liv men testa går ju alltid.....
Trots att maken skakar på huvudet, han känner mig...

Allt började när vi skulle åka till Thailand och jag fick kontakt via Messenger med Yupa, sjuksköterskan fr Huay Yang. Sedan ett par år bor hon i Sverige och lär sig svenska för att kunna jobba som sjuksköterska i Sverige. Hon måste nå en viss nivå av svenska språket fast sjuksköterskekunskaperna är godkända. Hon och sambon Ola jobbar i Sverige som personliga  assistenter åt Jonas, som är funktionshindrad efter en olycka. Jonas hyr ett  hus i Huay Yang under vinterhalvåret och då kan Yupa och Ola bo i sitt hus i HY.
Yupa, som har många idéer skrev att hon hade några projekt hon funderade över för sin vistelse denna vinter förutom att jobba med Jonas som personlig assistent.

1- Öppna restaurang.
2- Öppna sjukvårdspraktik i hemmet.
3- Starta organisk,ekologisk odling av kryddor och grönsaker.

Hon väljer väl ett av projekten, tänkte jag. Undrar vilket hon väljer??
Men nej då! Yupa tänkte ägna sig åt alla!

Restaurangen har varit öppen några veckor och drivs av hennes dotter Bee med make Jack, som är kock och har jobbat på restauranger i Phuket i flera år. Jag skrev om Aunchan, fjärilsblomnan, i inlägget om nya restauranger. Restaurangen klarar ungdomarna, men Yupa har odlingar bakom restaurangen och är där så ofta hon har tid.

Sjukvårdspraktiken är öppen för den som behöver vård av skador och krämpor. Den ligger i Yupas hus vid motorvägen. Kör Tempelvägen förbi templen, förbi Bengts restaurang ända upp till sidovägen till Petchkasem Road. Ta till höger där och andra huset är Yupas. Ola har byggt ett behandlingsrum inne i huset.

Så var det den ekologiska odlingen. Hon har tillgång till ett ganska stort område vid sin systers hus och därifrån har jag fått bilder av fröer och plantor med erbjudande om en bit mark att odla på! Jag har svarat att jag kommer gärna och tittar på hennes land och kanske sätter nån planta.
Mynta till mochiton, dill till räkorna...

Var där igår!
Vi började vid Aunchan restaurang där Yupa vattnade med slang och visade växterna bakom restaurangen.
Morning  glory, som man wokar och blandar med andra grönsaker. Kan ofta beställas som rätt på restaurangerna som tillbehör till bl a fisk. 




 
Den rosa blomman fick jag smaka på . Fjärilsblomma Aunchan, också ätlig.



Vi lastade en massa plantor på henne saleng och åkte iväg till odlingen.

Mitt i byn vid systern hus var en oas med betande kor och trädgårdslandet, modell större. Där fanns växter planterade och flera på väg ner i jorden.


Fick låna stövlar och keps av Yupa.


Fyra rader morning glory satta.


Malaco, dvs papaya.


Här spirar det ovan plasten. Bevattningsrör under plasten.

Jag fick börja med att sätta fyra rader med morning  gloryfrön, fortsatte med ca femton papayaplantor, massor av tomatplantor skulle sättas. Hon hade en trädgårdsmästare på plats som hjälpte henne med råd. Vid lunchtid åkte jag hem och badade i poolen och vilade lite på soffan.


Här hackas och luckras jorden upp efter att en del ogräs plockats bort.

Kl två åkte jag tillbaka och tog itu med ”min” markbit. Där tog jag bort lite ogräs, slog sönder jordkokor och krattade. Ca 20 meter långt, 1,5 m brett. Svetten lackade i värmen , fick ta otaliga pauser och dricka. Tufft arbete!

Så såg jag några salenger med faranger komma och parkerade. Hur har de hitttat hit? Då jag var ensam på plantagen fick jag väl gå och kolla vad de sökte. Men det var Ola som hade med sig några svenska faranger, som var nyfikna på odlingen och bevattningssystemet som Ola konstruerat.


Vattnet pumpas upp från sjön med en elektrisk pump och går genom rören ut till såbäddarna och plantorna.



Plaströren ligger under plasten i två rader

              Vattenmagasinet

 Jag tog en paus i arbetet och följde med dem på en rundvandring.






Yupa kom tillbaka och inspekterade min krattning, jämnade till den lite och fixade till kanterna som jag missat. Hon visade oss gödningsmedel av pressat matavfall och bekämpningsmedel av tobak, pressat till en vätska som hon sprutar tomatplantorna med. Allt organiskt-ekologiskt.



Mynta och galanga



Vi fortsatte med att sätta tomatplantor och papaya





En del fröer är med från Sverige.

Sen sådde vi frön, morötter i olika färger, rädisor, olika salladssorter, olika gröna växter som jag inte vet namnet på men som används i soppa och wok.

Vi täckte frölandet med fuktig halm eftersom bevattningen inte kommit igång just där ännu.

Vi jobbade på till fem-sex och det var en trött odlingsassistent som kom hem till Van Ravi Residence.


Slut för idag. Håller i en myntabukett, som doftar så gott!
Tack Yupa och Ola för allt jag fått lära mig och uppleva idag!

Lasse bjöd på middag, kyckling med tillbehör,  på balkongen. Nu blir det spännande att åka till plantagen och se hur/om det växer. Det är ju ett annat odlingsklimat här än i norra delarna av Sverige och fjälltrakterna där vi bodde förut. Men vi har ju lite lösa planer på ett växthus vid stugan i Norrbotten så detta kanske var en inkörsport till ett kommande intresse?!?

6 kommentarer:

Måd sa...

Du är otroligt aktiv Eva! Mycket intressant reportage om Yupa och hennes odling.

Eva Mattmar sa...

Tack Måd! Yupa är en mycket aktiv och intressant person med många järn i elden.
För mig som inte är någon odlare var det en spännande erfarenhet. Inte minst att svänga in
där ibland och se hur/om det växer något.

Lisa sa...

Så intressant att läsa om Yupa och hennes oändliga energi. Hälsa henne så gott! Vi är så tacksamma för din och hennes hjälp.
Roligt med hennes odling! Kanske du också trillar dit? Det blir ju ens små bebisar, de där småplantorna.
Kram till er, Ingmar och Lisa i Jämtland.

Eva Mattmar sa...

Tack Lisa! Vi har ju just haft en låååång konversation på Messenger om allt från frö till ” limpa”’kanske det inte var...minns att jag följde din odling på fb i somras, så kul att läsa och se bilderna. Kram och hälsa Ingmar ( och barnen)

Annika Ilic sa...

Vilken härlig upplevelse och fint inlägg Eva!

Eva Mattmar sa...

Tack Annika! Härlig, innehållsrik och annorlunda dag!