fredag 20 december 2019

Fint besök!

Hösten 2016 sedan lärde vi känna Johanna från Jämtland, dotter till min linedancekompis i Östersund. Hon jobbade på svenska skolan här i Huay Yang en hel säsong från början av november till sista mars. En härlig tjej som verkligen tog vara på sin tid här och lärde känna många thailändare och faranger, provade på det mesta från exotiska maträtter till utflykter i bushen, tom linedance fick vi med henne på, ja hon är ju faktiskt lärare med dans och drama som huvudämnen. Vi träffades en hel del under säsongen och i slutet av mars skjutsade jag henne med saleng till tågstationen i Huay Yang och hon åkte iväg med sin stora ryggsäck, söderut på nya äventyr.

Sen har hon varit på tur i världen under mer än  ett år, till bl a Mongoliet,Ryssland, Sydamerika, bl a Galapagos och El Salvador, Mexico
Hösten 2018 var det dags att stanna upp och då började hon jobba som lärare i Östersund med omnejd. Nu är hon anställd som dans-dramapedagog på Kulturskolan i Östersund. Egen lägenhet och familjen i närheten.
Vi har inte träffats sen mars 2017 men så kom hon tillbaka på besök, efter nästan tre år, till Huay Yang.  Två - tre veckors semester, varav en vecka i HY. Så roligt att träffa henne igen! En kompis, Maggan, har följt med och för henne är det första besöket i Asien.

De bor på Es su Casa, i en bungalow med takterrass, egen pool bakom knuten.

Egen altan på Es su Casa

Egen pool!!

Tjusig växt på takterrassen!

De har träffat mrs Nuch, som har jobbat på svenska skolan i Huay Yang i flera år. Hon är ”maiden”, allt-i-allo. Hon visade dem runt i de nya lokalerna, som svenska Sanukskolan i Huay Yang har byggt upp under året. Mrs Nuch tillverkar fina väskor och säljer, hon säljer även tvålar och hattar. Förr höll hon till med försäljningen på svenska skolan men numera hittar man henne efter vägen mot fiskebyn mot f d Jacks.

Oi, Johanna och mrs Nuch
Kärt återseende!

Hattmodeller för en dag!

På dagarna är Kais favoritstället. På kvällarna provas nya matställen och barer. Green beach (f:d Jacks) BK- bar, Poms strandbar...
Taket på Van Ravi Residence..

Solnedgång sedd från taket på Van Ravi Residence

Det blir mörkt fort när solen går ner....
Igår var vi taket på Van Ravi Residence där vi beundrade solnedgång och utsikt. Sen fortsatte vi till Nong Pu ( eller Nalle Puh som hon kallar det) och träffade trubaduren Cowboy, en av Johannas bekanta från förra gången. Han spelade och sjöng när vi kom och blev så glad när han fick se henne att han utbrast Åh Johanna! mitt i sången.

Vi åt en god middag där och Johanna sjöng några sånger med Cowboy, precis som förut när han spelade på @ Boutique. De bestämde att de skulle följa med honom till Prachaup Khiri Khan på marknad på måndag när han ska spela där. Perfekta resesällskapet, Maggan, det händer alltid något där Johanna är.

En dag tog vi en promenad till Hat Wannakon, nationalparken. Tänkte gå i själva parken men stranden var så fin så vi gick där. Tänkte äta lunch på restaurangen längst bort i parken.

Vi gick till andehuset och en bit till och tittade på de nybyggda husen, sen genom parken till en reception där man kan boka utflykter, snorkelturer till Koh Jan och Koh Tha Sii.

De hade även utställning av snäckor och havsfynd samt försäljning av souvenirer och t-shirts. Nu var det dags att besöka restaurangen. Men det såg tillbommat ut, inga gäster, Jag gick in och frågade på min bästa thai
- Ahan tiian,  raan ahan peert?
 - Yut neung wan! svarade han.
- Wan nee? undrade jag förvånat. Jodå, stängt en dag! Just idag! Försökte med - Mee aisa kreeme? - - - Mai mee! Inte ens en glass kunde vi köpa. Aj, aj, lite vatten hade vi med oss och det var bara att traska genom parken tillbaka till byn. Denna dag var det ovanligt lite vågor i havet så vi tog ett långt havsbad innan vi gick till Yuts och åt lunch.
På juldagen åker de vidare till Bangkok och stannar några dagar innan hemresa.
Johanna finns på Instagram. Följ henne gärna på @johannadovner

Snabbt, snabbt hinna ta en bild innan vågorna tar texten.