tisdag 17 december 2019

Familjegympa på Ranchen

Nu vill jag skriva och berätta om allt fantastiskt som händer på Ranchens träningsgolv!
Som jag visade i ett tidigare blogginlägg så har vi tabata, yoga, linedance , familjegympa och bugg på detta träningsgolv. Flera pass/ vecka.
Idag fick jag förmånen att vara en av ledarna på familjepasset. Vår ” motor” , inspirationskälla och organisatör Eivor Carlsson har initierat Familjegympa förra säsongen. Det går till så att barn i alla åldrar tillsammans med föräldrar och mor/farföräldrar kommer till Ranchen kl 16.30 på tisdagar.
Ledarna har i förväg satt upp laminerade, inplastade, akivitetskort i A4 -format.   
De är uppdelade i Spader, Hjärter , Klöver och Ruter och uppsatta på fyra olika platser på träningsgolvet. På dessa kort finns instruktioner och bilder av övningar att utföra. T ex sit ups, armböjningar, plankan, rygglyft etc.



Efter lite uppvärmning och lätt stretch bildar barnen en grupp och de vuxna blir en egen grupp. En ledare följer barngruppen och en ledare är med vuxengruppen, den tredje ledaren sköter tidtagning och utdelning av kortlekskort. Den uppgiften fick jag idag!
Då kommer barngruppen med ledare till mig och ett barn drar ett kort, t ex klöver fyra!  Hela gruppen springer till Klöver- instruktionerna och barnet eller ledaren bestämmer vilken övning de ska utföra i två-tre minuter. Vuxengruppen sköter kortdragningen själva och förflyttar sig mellan hjärter- klöver- spader- ruter- övningarna och ser allt svettigare ut för varje kortdragning.
  
Ibland drar barnen en joker och då blåser jag i visselpipan vilket betyder att vuxengruppen ska bryta sin övning och göra 10 burpies, upp och ner på golvet i den jobbigaste övning du kan tänka dig! Efter 15 minuter är det fem min paus för dryck och återhämtning. Sen 15 min pass igen och vi räknar antalet kort! Konstigt nog lyckas alltid barngruppen samla flest kort och får en välförtjänt applåd. Idag blev det 26 mot 20 samlade kort, till barnens favör.  
Alla var varma och genomtränade, och sen återstod bara stretching och fotografering av hela gruppen, ca 40 pers från 7 månader till mor/farmödrar i sjuttioårsåldern. Bra jobbat! 

Tack till Eivor som introducerat detta populära motionspass på Ranchen i Huay Yang!

Ca 40 deltagare idag!

Inga kommentarer: