fredag 23 maj 2014

Resa mot norr och finväder vid "hemkomst"

Efter en god frukost med nybakat bröd och en trevlig pratstund hos Gunnel så startade resan mot norr. Det tog nio timmar att komma  fram. Vägarbeten, ovanligt många renar vid vägkanten, även älg såg vi på nära håll.

Vi stannade och handlade och åt middag så det var inte raka spåret. Det var väldigt olika hur långt lövsprickningen hade hunnit på vår färd. På vissa håll var det inte alls utslaget.
Vi körde via Boden och där var det grönt. Även i N Forsnäs var björkarna utslagna och gräset som vi sådde i höstas hade börjat gro, det var torrt och fint och ca 20 gr varmt.

Promenad på gamla landsvägen.
Björkarna är ljusgröna.
Luleälven skymtar mellan björkarna.

Vi installerade oss i stugan och till vår stora förvåning fick vi vatten i kranarna
( i grannhuset, sån lyx har inte vi). Det brukar dröja till juni innan tjälen tinat upp och vattenledningarna blir användbara.
De små råttorna och mössen brukar flytta in i stugorna på vintern, så också i år. Vi hade en liten varelse under diskbänken, död, och i grannhuset låg en död i slasken. Mycket spillning efter ovannämnda att ta hand om.

Vi gick till stranden och det fanns ingen is på älven, ingen snö på stranden men vattnet höll inte många grader. Får dröja innan första doppet!
Nästa dag kom Bosse på backen på besök och på kvällen blev det fotboll/ hockey på TV hos honom med GT och te o macka.
Det fina vädret väntas hålla i sig några dagar till. Det underlättar att det känns som sommar när vi ska börja leva lite primitivt stugliv.

Eva Mattmar sa...

Testar att kommentera, fått fråga hur man gör.
Skriv kommentaren i vita fältet, kommentera som "anonym" genom att scrolla ner, välj " klar" i högra hörnet, tryck på publicera
Ibland tar det stopp och man kan inte fortsätta skriva- då får man trycka på anonym så går det att fortsätta skriva.
Lycka till! Testa gärna- roligt att få nån kommentar .

Eva Mattmar sa...

Var tar det stopp när du ska kommentera?

När man skriver en kommentar och tar det lite lugnt så händer det att man inte kan fortsätta skriva. Då får man trycka på kommentera som och välja anonym och klar så går det att fortsätta. Ibland händer det flera ggr.

Annika sa...

Fina bilder och ha det så bra i stugan med vacker omgivning! Hälsa Lasse och vi saknar er båda här i varma HY:-))

Eva Mattmar sa...

Tack Annika! Lasse hälsar! Ha det så bra i värmen i HY. Här växlar det mellan 5 och 25 gr.