torsdag 1 maj 2014

1:a maj! Få(tal) faranger i HY!


På Valborgsmässokvällen kom snön. Snön föll i täta flingor och altanmöbler och golv täcktes av ett snölager som låg kvar till morgonen. Linn och jag gick till affären i stövlar, mössa och vantar. Första snön för mig sen förra vintern. Kändes lite märkligt, särskilt med tanke på att det varit över 20 gr varmt ända sen påsk.
Igår kom broder Ulf hit på middag, han hade med sig jordgubbar till dessert.
Nu är det fyra lediga dagar för barn och vuxna. Idag hälsar vi på min andre bror Jan i Vaksala kyrkby. Clas och Carl ska gå på fotboll, semifinal Sirius- Elfsborg.


                     Snö, snö , snö!
             
Pratade med Lars igår och det går alldeles utmärkt att vara i Hyay Yang denna tid på året. Mina farhågor att det skulle vara alldeles för olidligt varmt har inte infriats. Ca 33-35 gr, inte varmare. Bangkok kan ha temperaturer nära 40 gr men inte HY. Fast det är inte många faranger kvar i byn, bara de bofasta farangerna. De flesta vill åka hem till Sverige och möta våren, hmm.
Lasse säger att det är alldeles mörkt i alla villor när han står i loftgången och tittar ut över villaområdena. Och i Van Ravi huset är det bara ett fåtal lägenheter  bebodda.
Fast stranden är bred och inbjudande och vattnet lugnare och klarare än under högsäsongen. Nästa år får jag undersöka april- maj lite närmare, nu när han har "banat vägen"

2 kommentarer:

Annika sa...

Snö, det var längesedan jag såg det annat än på bild. Här är det bara sanden som kan ryka.-))

Eva Mattmar sa...

Känns kallt i luften fast solen skiner och lövträden är nyutslagna. Tur att jag har fleecetröja, vantar och mössa till hands. Lite lite kul att få se och känna på snö iaf.