fredag 16 maj 2014

Mattmar med prommis runt tjärn och Agdas café.



Mattmartjärn med snöfläckar på stranden.

Knotiga klätterträdet vid grillplatsen.
Själva fågeltornet med utsikt över sjöfåglarna i tjärnen.

Nu är vi i Mattmar, vår hemby i 33 år. 
Vi bor i Annas vindslägenhet, där finns allt vi behöver. Igår bjöd hon på fika med goda hembakade kakor och bullar.
Idag på fm gick vi vår dryga timmes långis, som vi gjort hundratals ggr genom åren, runt Mattmartjärn. Det var sig inte likt för de hade avverkat mycket skog så ibland undrade vi var vi var, åtminstone jag. Kvitslevägen kände jag igen och innan infarten till byn fanns en ny återvinningsstation, yes! för den gamla togs bort för två år sen och vi fick åka två mil till Järpen med vårt å-vinningsskräp. 
I en miljökommun! Framsteg!
                      Agdas café 

Vi mellanlandade på Agdas café. När vi beställt vårt fika kom två gäster in som vi mycket väl kände igen. Caroline A, lärare i Mörsil, boende i Mattmar och Mie H-H , som jobbar på skolexpeditionen i Mörsil.
Stora famnen för "tjejerna" och vips fick vi en koppling till Huay Yang. Mie har besökt HY eftersom hennes svärföräldrar äger ett hus på Colibri. Vi har pratat Huay Yang förr och nu fick hon en liten uppdatering om vad som hänt sen sist, tror hon var där 2010. Caroline kunde uppdatera oss om vad som hänt på skolfronten senaste året.
Sen vandrade vi vägen hemåt och stannade till hos Per O, vår tidigare granne. Där träffade vi en annan bekant, linedancekompis, Zinita som jobbar hos Per. Mera stora famnen och en lång pratstund. 
De följde oss på vägen ända hem och vi passerade vårt gamla hus, där de nya ägarna byggt hundgårdar för sina draghundar. Så hade vi det också för 15 år sen under vår draghundsera.
Vi behövde handla så vi åkte till ICA i Mörsil. Där fanns också många bekanta att prata med. Det märks att vi varit borta i ett år. Mycket nostalgi! 

1 kommentar:

Unknown sa...

Hej Eva! Det är jag Aska Staf i Mattmar. När jag letade efter bilder på Mattmar skola kom jag till din blogg. Vilken fin blogg om Mattmar och omkring här. Jag ser att det var länge sedan du har uppdaterat så du kanske inte se min kommentar men jag kunde inte låta bli att jag gillade din blogg o fina bilder. Är ni i Thailand? Jag hoppas att ni har det jätte trevlig. Vi ses om ni kommer till Mattmar.