lördag 8 november 2014

Bangkok på två dagar!

Vy uppåt från tionde våningen

Två dagar i Bangkok.
Igår checkade vi in i en juniorsvit på Waterford Diamond Tower på Sukumvit Road, i en stor svit med två sovrum och två badrum, på våning 43 (av 49) .
Utsikt från sovrummet och från balkongen.

Ruben var jetleggad och behövde vila och Lasse och jag gick ut och handlade lite frukost.
På våning 10 finns ett välutrustat gym, boxningsring för thaiboxning och en stor pool. När Ruben vilat klart så gick vi till gymmet och han tränade på löpbandet och jag provade poolen.

På kvällen gick vi ut och åt middag på en
koreansk restaurang, bl a vegetarisk sushi. Innan middagen kunde vi delta i firandet av Loi Kratong här i Sukumvit. Massor av folk ute på trottoarerna och nästan alla hade Kratonger att sjösätta i en sjö/damm i närheten.
Man kunde köpa Kratonger i alla möjliga former och så tände man ett ljus och skickade iväg dem på vattnet med en önskning om något trevligt.

Idag har vi speedat upp oss lite. Redan halv nio var vi klara att åka Sky train till Chao Phraya-floden och åka på en båttur efter khlongarna, kanalerna, och titta på alla bostäder och affärer utmed kanalerna.
En fiskodling såg vi, med stora firrar.

Sen var det dags för lunch och shopping på MBK, det stora varuhuset i sju  våningar där man kan hitta närapå allt i alla prisklasser.

Vi avslutade med ett besök hos Jim Thomson, sidenhandlaren som byggde upp sin verksamhet och  sitt hem mitt i Bangkok, innan han försvann under mystiska omständigheter i Malaysia 1967. Hans hem är nu museum och visas upp för turister. En oas mitt i larmet.
Vi tog en fika med glass och beundrade karparna i dammen.

Kokosglass serverad i kökosnötskal.
      Silkesmask-kokonger och silkesgarn.

Dags för hemfärd och vila innan middag som vi åt på Lemongrass nära hotellet.
I morgon tar vi bussen hem  till Huay Yang!

Ni verkar ha haft en trevligt tid i Bangkok.hur kändes det att bo så högt upp. Nu är ni säkert iHY. Vi åt god mat på Stenhammaren Landöröding jättegott. Det var Pub senare men vi åkte

Eva Mattmar sa...

Så där högt upp så tappar man markkontakten, känns som man flyger. Vi stod på balkongen och tittade på utsikten. Häftigt!
Så roligt att de fortsätter ordna musikkvällar på Stenhammaren. Var säkert gott med landööring.

Annika sa...

Vilken härlig vistelse ni fick i Bangkok!

Eva Mattmar sa...

Ja, Annika, men det var skönt att komma hem till HuayYang!

Unknown sa...

Hej Eva och Lasse!
Så mycket spännande och vackert ni får se och uppleva. På Mörsils skola har vi börjat planera Lucia firandet med sång och vers. Vi kan hälsa från Östergötland till Lasse, där vi var förra helgen, i samband med vårt firande av 30 underbara år, sedan vi träffades. Så fina "kratongerna" var. Underbart med färg. Här i Sverige är det inte mycket av det just nu. Men vi kompenserar det med levande ljus och värme. Snart är det även dags att advent pynta. Har redan börjat införskaffa några julklappar (långfärds skridskor till Cay). Men isen har inte lagt sig ännu. Vi firar julen hos Josua i Uppsala i år. Ha så trevligt med sonen och allt spännande ni ska göra hemma i Huay Yang nu.
Kramar från Björkudden

Eva Mattmar sa...

Tack Gunilla! Oj redan advent och Lucia! Har börjat fundera på julklappar till barnbarnen.
Det har regnat ganska mycket under hösten men det är iaf varmt och soliga stunder mellan åskvädren.
Det blev så bra med saltvattenpoolen och nu kan även de som har hudproblem bada i poolen. Klorvattnet torkar ju ut huden och nu är det bara lite klor. Ruben tillbringar mycket tid vid poolkanten och i poolen. Vi ska väl ut och visa honom mgivningarna , han stannar här till 6 dec så vi hinner.
Vi är ute på restaurangerna och äter, Maja på Saos frågade efter er igår.
Tack för hälsningen från Östergötland, våra grannar Sören och A-C åker hem till N-Köping imorgon.