fredag 28 februari 2020

Öppet hus på tomatfarmen!



En vecka till har gått...
Idag fredag och ingen träning på Ranchen!
Vi hade Thaikurs på Nishaville idag! Vår thailärare Pim från Thap Sakae, Martin och Jasmine, Andrea, Gunnar O, Eva E och jag. Vi är en liten grupp som repeterar från förra året och kör lite nytt om djur och natur, växter, uttal och meningsbyggnad. Intressant!
Idag handlade det om frukter och klassificeringsord som är mycket vanligt i thaispråket.
Jag visade bilden från förra blogginlägget där jag visade fyra frukter.....jag visste att det inte var fikon som jag skrivit, någon sa att det var dadlar, fel det också! Det var oljepalmsfrukter, som man gör palmolja av.



”Palm naman” kallade kruu (lärare) Pim frukterna.



Mera odling- igår hade Yupa/Nok öppet hus” på tomatodlingen. Hon förevisade odlingen och berättade om hur hon försöker odla så ekologiskt som möjligt. Det var självplock av tomater, 30 baht/kg.



Hon sålde tomatsalsa och burkar med sötade tomater,” makuated ob heng”, kokosnötter och bananer.
Jag kom dit på em och blev bjuden på “naam gratieb”, kokosnöt, banan, brödbit med Olas tomatsalsa och den söta tomaträtten med ismjölk!

 
Växten heter gratieb, svensk namn ung Roselli.

 

”Naam g/kratieb” görs av en växt gratieb/ kratieb som Yupa odlar. Jättegod dryck, vacker färg.

 

”Makuated ob”  är tomater som hon skårar och pressar ihop till skivor, låter dem koka länge på svag värme med socker, ”naamtaan”. Slow cooking! Sen serverade hon dem med mjölk med isbitar i
Som dessert, söta tomater med läskande ismjölk. Jättegott!

 

Yupa bjöd på kokosnöt från sin trädgård hemma vid huset. Jättegott med kokosvatten
( naam ma praow) och så skrapade hon bort det vita kokosköttet och bjöd på.

Ola har kokat tomatsalsa med mycket gott i berättade han. Kryddor, olja, vin ... mycket fin salsa.



Jag fick en grön frukt som heter ” fak kiao”, som jag ska skala, dela i bitar, koka och äta till kyckling.
I korgen - ” fak kiao”, ( makuuang )stjärnfrukt och  ” makuated ”( tomater )

 

Yupas skolfröken Kruu Juree hälsade på och hade med sig ankägg och hönsägg, som hon sålde.
Jag köpte fyra ” kai pet” ( ankägg) och fick ett litet ”kai gai” ( hönsägg) av kruu Juree.
Pratade lite thai/ engelska med fröken. Avslutade med att säga
” Yindee tee dai ruu ja kaa” ( Nice to meet  you) och då reste hon sig upp och gav mig en kram!!
Roligt att kunna prata lite thai men uttalet blir svårare och svårare ju mer man lär sig!

De flesta besökarna hade kommit på morgonen och fm. När jag kom på em träffade jag  två gäster från Västerås, Owe och Aphinya

 

De var mycket odlingsintresserade, har hus i Spanien med en odlingslott. Aphinya lovade att komma och hjälpa Yupa att plocka tomater, då Yupa har mycket att stå i.



 Tomaterna mognar så sakteliga.
  Dessa har en bit kvar...

Ola och Jonas kom också på besök till farmen.
Trevligt att träffa dem alla!


      En thaimelon i gräset. ”Daeng thai”

 
          Chilifrukter på framväxt


Igår hade vi säsongens sista buggträning på Ranchen. Vilken avslutning det blev!
Vi var fem par som buggade loss. Några hade inte buggat många gånger men vilken utveckling de genomgått. Det flöt på så bra med de enkla turerna vi gör och takten satt där den skulle. Så roligt att vi hoppas kunna fortsätta dansa vidare nästa säsong.






Vi har också fått en ny trevlig granne i en lägenhet på tredje våningen. Jinda från Nynäshamn och Anders, som tyvärr inte är här denna säsong. Jinda är thailändska och kan hjälpa oss med lite översättning, frågor och funderingar om thaispråk och traditioner. Hon kan ju både svenska och thailändska efter många års boende i Sverige.



4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Eva o tack för ett som vanligt intressant blogginlägg!

Bl.a. så vet vi nu hur dadelpalmer ser ut.

Irene o Bertil

Annika sa...

Vilket fint reportage du gjort om alla trevligheter i Hyay Yang 😍 Kram Annika

Eva Mattmar sa...

Tack! Vi får kalla dem oljepalmsdadlar...

Eva Mattmar sa...

Tack! Jag hälsar från dig när jag möter dina hundar på strandpromenaden, de kommer fram ibland... Det är så roligt att läsa hur ni installerar er i Kista ” bit by bit”. Spännande med nystart i livet...