lördag 15 februari 2020

Sverigeflytt, Norrbottensbilder och fest, fest..

Bild lånad fr Annika Thailand

Idag flyttar Annika Thailand och hennes man Rulle tillbaka till Sverige efter mer än 8 år i Huay Yang. De har bott här på heltid, året om. Annika har åkt till Sverige och hälsat på barn och barnbarn varje sommar. Rulle har besökt Sverige några ggr. De har också haft besök varje år av sina döttrar från Sverige. Nu är deras längtan stor efter nära och kära , två barnbarn har fötts under denna tid. Adam är sex år och David har fyllt ett år. Man kan förstå att de vill vara närmare dem under deras uppväxt.

Lånat fr Annika Thailand blogg
Dessutom har Annika och Rulle gjort längre mc- turer två ggr varje år, så de har sett och lärt känna Thailand ordentligt, även grannländer har de besökt på sina hojar. Allt har sin tid och nu var det dags att ta nästa steg! Just idag bär det iväg till Bangkok och i morgon går flyget till Arlanda och nygamla hemstaden Stockholm.

Lån Annika Thailand
Saknaden blir stor efter Annika Thailands blogg, som hon flitigt har uppdaterat varje dag! Jättefina reportage och intervjuer om nyheter i byn, restauranger, skola, fabriker, resor, utflyktsmål, nyttig information om sånt som är bra att känna till som farang i Thailand. Bloggen finns ju kvar, med väldigt bra kategorisering så det är lätt att hitta om man söker något speciellt. Annika har dessutom tänkt fortsätta att blogga så vi kan följa deras nya liv med andra resmål i sikte.
Det fina huset på Lotus 1 har de sålt. Motorcyklarna är också sålda. De har skickat sina saker, inkl cyklarna, med båttransport. Nu flyttar de in i en lägenhet i Stockholmstrakten, nära sina döttrar och barnbarn. Vi önskar dem all lycka till och är övertygade om att de kommer att ordna sitt liv på bästa sätt med fortsatt motion och träning, nya resmål och nya och gamla bekanta att umgås med.

Denna bild också lånad fr Annikas blogg

Just träning är deras signum, Rulle cyklar, tränar på gym och håller igång. Annika cyklar också, styrketränar och har tagit dagliga lååånga promenader på stranden samtidigt som hon tagit hand om strandhundarna, klappat om dem , gett dem godis, och kollat om de har några skador som behöver åtgärdas. Varje söndag har hon varit med och assisterat vid hundkastreringen vid templet tillsammans med teamet av veterinärer och frivilliga krafter. De kommer verkligen att sakna en medarbetare!
Jag vill också tacka Annika för härliga promenader i byn och på stranden som jag var med på de första åren vi bodde i Huay Yang. Varje morgon tog vi förmiddagspromenader, långisar, i byn eller på stranden. Vi kunde vara uppemot 10 pers som i snabb takt, med eller utan stavar, gick en runda på 1-2 timmar, samtidigt som vi pratade om allt möjligt. Så många härliga ”promenörer” jag lärde känna, som vi har haft mycket roligt med under åren, både här och i Sverige. Ett bra sätt att lära känna folk. Senare kom vi igång med tabata, yoga, core/mobility på morgnarna och promenaderna avtog för min del. Allt har sin tid även i det fallet. Tack Annika för att du bjöd in mig till dessa promenader!
Stor kram till er med önskan om en riktigt bra fortsättning på ert nya liv!

Denna morgon började som vanligt med träning på Ranchen. Bara fredag är träningsledigt.
Lördag idag och Carola hade tabatapasset med mycket teknik i fråga om benböj, fällning framåt, planka på rätt sätt mm. Så härligt pass och i morgon bitti ser jag fram emot core/mobility som blivit en favorit.

Luften var alldeles klar i morse och Burmabergen syntes tydligt ovan hustaken och
palmkronorna.

Måste lägga in några bilder från sommarhemmet i Norrbotten. Johan, som tagit över Bosses hus på backen skickade några bilder av våra stugor. Här finns snön! Inga stora mängder men närmare snö kommer vi inte nuförtiden!

Utsikt från Bosses backe
Vårt gamla hus där jag bodde till 14 års ålder, sommar som vinter!
Farmors, I-G-s, numera Jannes och Evas hus.
Till höger vår fina nya stuga.

Igår var det Alla hjärtans dag. Vi firade kvällen på Ranchens restaurang med Yvonne och Lasse B.
Först var vi hemma hos dem på ett glas vitt vin och sen blev det trerättersmiddag på Ranchen.
Så här serverades rätterna. Mycket gott!

Förrätt-skaldjursröra på grovt bröd, salladsblad och citron

Varmrätt- Örtkryddad fläskfilé med rödvinssky och potatisgratäng.
Alternativ- Snapperfile med räksås och potatismos.

Efterrätt- chokladmousse, jordgubbar och glass.
Jodå, vi blev rejält mätta! Sen blev det dans som tur var.

Mätta blev vi också kvällen innan för då var vi bjudna på ärtsoppa och punsch hos Christina J på Villa Waree. Christina hade kokat ärtsoppa med fläsk och ingefärashot! Gjort egen punsch.
 Mejram och senap till förstås. Till detta hårt bröd och ost. Efteråt kaffe med Ann-Christins goda semlor.
Vi satt kvar och pratade på taket till klockan närmade sig tolv. Jättetrevligt!

Solnedgång över Waree-taken

Tack Christina för en god och mysig festkväll!