lördag 8 mars 2014

PKK och BBQ

Torsdag em-- Nu är stranden BRED. Så härligt att promenera en timme i vardera riktning, tycker jag. Som att gå på en bred autostrada med ljummet vatten stänkande runt fötterna. Andra föredrar att inta horisontalläge om det går att hitta nån plats på stranden bland alla turister, som ni ser.

Torsdag kväll-ett besök hos Ulf och Örjan på Orchid 4. Han har två bassänger med karpfiskar som vi ville se och så skulle vi få lite nyttig info om långtidsvisum, eftersom Ulf har några års erfarenhet av visumansökningar. Fiskarna var fina och de hade namn efter utseende och beteende, Spökfisken, Japanen med en röd fläck på ryggen etc. I en bassäng var det småfisk som fick flytta över till storfiskarna allt eftersom. Han hade också ett fågelbo vid altanräcket och föräldrarna vakade oroligt när vi stod för nära. Sen gick vi till Djungelbaren och åt en god middag medan vi lyssnade på gamla godingar från 60-talet.

Sen var det dags för nästa aktivitet- torsdagkväll betyder Dans på Marli garden. När vi kom var det full fart på dansgolvet. Vi träffade Sören och AC och många fler som satt vid samma bord och det blev mycket dans, och varmt var det, så det var skönt med en dusch innan sängdags.

Fredag morgon träffar vi Bengt och AC och Bengt och Kristina, för nu ska vi åka småvägar till PKK.
Efter fem km fick Bengt och Kristina avbryta färden för de fick punktering. Vi fortsatte resan och körde fel bara ett par ggr innan vi korsade motorvägen i Prachaup Khiri Khan.

Lotusblommor i en damm.

Direkt till hamnen och Apberget där vi bade bestämt träff med Sören och AC.
Apor fanns i mängd runt berget och en kom och tittade på oss lite nyfiket. Det gäller att hålla i lösa grejer, spec om man har nåt ätbart men även kamera ,telefon ,väska, keps för de är snabba och orädda.
Den nyfikna apan tyckte att Lasse kom lite väl nära så han gjorde utfall mot honom.
Så bar det iväg till skoaffären, där vi köpte joggingskor och sandaler.
Efter lunch "khao pad gai" (stekt ris med kyckling)vid hamnen på en thairestaurang så skildes vi åt.

Kom inte för nära mig!

På hemfärden hamnade vi mitt i en fredagsmarknad, på båda sidor om vägen, och vi stannade till och tittade runt. Vi var de enda farangerna på marknaden. Det mesta fanns från ägg, fisk och grönsaker till skor och kläder.

Hem och vila ett par timmar inför kvällen. Vi hade bestämt med PKK-sällskapet att vi skulle gå till Jubu Jubu och äta BBQ. Det var en ny upplevelse för flera av oss. Halv åtta när vi kom stod maten framdukad  portionsvis med en tallrik kött,räkor och bläckfisk och en tallrik gröna blad, morötter, små majskolvar och bönor. En värmekälla för två stod på bordet för vi skulle laga maten själva. Buljongtillbringare och sojasås. Och vi stekte, kokade och åt med god aptit. Festligt och roligt sätt att äta middag. Mer än mätta blev vi, så vi somnade gott den kvällen, också.