onsdag 12 mars 2014

Koh Talu

Vi närmar oss Koh Talu
Måndag morgon kl 8 blev vi , Sören, A-C, Lasse och jag, upphämtade med Jeabs taxi för att åka till hamnen för Koh Talu-båtarna, strax söder om Huay Yang.Vi kom i god tid och fick en mugg kaffe och frityrkaka. Sen blev det båttur till ön Koh Talu, en paradisö med kristallklart vatten och kritvita sandstränder. Vi hade bokat rum för en övernattning. Efter installering på rummet gick vi till stranden och tog ett långt bad i det varma, lugna, klara vattnet. S och L tränade förstås på crawlsimmet. Vi flöt omkring i det salta vattnet och hade det bara skönt. Sen låg vi och solade, utforskade grannstranden och snart var det dags för lunch. Efter lunch åkte S och AC på en kanottur, jag satt i en skön vilstol på altanen och läste en bra bok. Kl 15 kunde man gå upp till en utsiktsplats, men det hoppade vi över.
AC tog fotmassage på em och efter det kunde man åka på bläckfiskfiske, men det gjorde vi inte heller. Nästa gång får vi vara mer aktiva!
Här bodde vi , ingång mellan de röda blombuskarna

Middag på kvällen vid strandkanten och sen besökte vi Beach Bar där det var underhållning i form av en thaiman som spelade gitarr och sjöng låtar av Elvis P, John Denver, Beatles m fl. och ibland blev det duett när hans fru kom ifrån baren och sjöng med honom. De var jätteduktiga.

Här tränas det bakåtvolter!

Nästa morgon efter frukost var det samling för snorkelturen. Jag följde med för att snorkla, det gillar jag. Vi åkte iväg på en stor flotte och kom till ett par vikar där vi ankrade och fick låna flytväst och snorkelutrustning och så var det bara att kasta sig i vattnet och simma bland fiskar och sjöborrar. Det känns som att befinna sig i ett akvarium med fiskar i olika färger, randiga och flerfärgade, små och stora. Sjöborrarna är som tur är på bottnen med sina svarta hullingförsedda spröt och vita, gula, röda och blå "ögon". Väldigt vackra att se på, men akta dig för att trampa på dem! Många andra båtar kom till samma vikar och det var tyskar, kineser och ryssar i vattnet. Några kineser hade nog inte prova på att snorkla förut för det var många skrämda tjut innan de vande sig vid det tyngdlösa tillståndet i vattnet. Denna tur tog ett par timmar och lunchen var färdig när vi kom i land. Sen slappade vi en stund till båten tog oss tillbaka till fastlandet och Jeab taxi skjutsade hem oss till Van Ravi residence i Huay Yang. En härlig tur!
På Koh Talu finns det ett räddningscenter för sköldpaddor. Flera bassänger med sköldpaddor i olika storlekar. En skötare jobbar där med att mata sköldpaddorna med fisk och byta vatten i bassängerna så det skulle vara friskt och fräscht.