måndag 9 december 2013

Hänt sen sist...

Lördag. Vi åkte med vår " Saleng" (motorcykel med sidovagn) till gränsmarknaden vid Dan Sing Khon, Burma/ Myanmar-gränsen. Utan guidning och vi hittade rätt direkt.
Där handlade vi torkad frukt, små tomater, ananas, bönor. Gott att ha i yoghurt.
Jag köpte ett par jeansshorts, utan att prova dem, för 25 bath, ca 6 kr.
På hemvägen fick jag för mig att det kunde vara lämpligt att övningsköra salengen.
Måste ju lära mig det!
Startade fordonet, ställde in backspegeln och hade lite schå med reglagen, inte alls som i bilen.
Koncentrerat körde jag iväg ....och efter bara några hundra meter händer det som inte har hänt Lasse en enda gång hittills, en liten ormrackare ringlade sig över vägen, mitt framför mig och jag hann inte väja. Körde på den tror jag, hann inte kolla i backspegeln heller i mitt orutinerade körtillstånd.
Fortsatte vidare ända till överfarten på motorvägen, där bytte vi chaufför.
Jeansshortsen satt perfekt på mig!


Sapparotfält ( ananas) på väg till Dan Sing Khon

Söndag  Långpromenad på förmiddan, 1h 20 min. Sol och strandvistelse på em.
På kvällen kom B och Ch, I och Sy från Botanica på en drink före maten och invigde våra nya balkongmöbler.
Middag på Saos och kaffe på balkongen. Trevligt!
De gör som många andra här..åker snart hem över julen och kommer tillbaka nästa år.
Så här blev bardisken mln kök och soffa


Måndag I och Sy är duktiga på att utforska nya vägar och de har hittat landsvägar till Prachaup Khiri Khan så man slipper åka motorvägen. De skulle till PKK idag och vi behövde serva motorcykeln efter 100 mils körning så vi fick följa med dem. Vi försökte memorera vägarna/avtagsvägarna men gav snart upp för det var många vägskäl att hålla reda på.
Fram kom vi och vi fick ny skylt på hojen och ny olja.
Sen besökte vi ett allvaruhus bredvid Kasikorn Bank där de hade ALLT occh MYCKET.
Handlade lite smått och gott till lägenheten och styrde vidare till Tesco Lotus där vi åt lunch
och handlade mera.
Middag blev hemma på Vanravi i eget kök. Lasse fixade en Pad thai papa, med kyckling ,grönsaker och glasnudlar. Aloy maa, som man säger här, mycket gott.
Landsväg till PKK





7 kommentarer:

Jämtland sa...

Ja, nu fick vi ett gott skratt! Jag läser högt för Cay och Hanna.

Jämtland sa...

Så bra det blev med barbänken!
I går var vi på Jamtli julmarknad, där vi fick se länets Lucia, åt kolbullar och åkte häst och släde...
Alla här hälsar!

Eva Mattmar sa...

Dråpligt med ormen som skulle över vägen just då!
Vi är så nöjda med barbänken, bra att sitta på barstolen när man jobbar med datorn . Det runda bordet var inte bekvämt. Nu fattas bara stenskivan till den.
Vad roligt att Hanna har kommit hem nu! Hälsa!

Anonym sa...

Hej Meta! Är du här?
Skriv i blå rutan
Tryck på rutan under Svara som
Rulla fram Anonymt och tryck på Klar en bit upp till höger .
Tryck på Publicera!

Chili sa...

Hej! Så kul att läsa och följa er. Min syster med familj åker till Thailand i morgon. Ska upp till pappas hus och titta på hans grav och hälsa på hans fru. Sen åker dom till Koh Samui. Jag är inte alls avundsjuk. Kram Marika

Chili sa...

Hej! Så kul att läsa och följa er. Min syster med familj åker till Thailand i morgon. Ska upp till pappas hus och titta på hans grav och hälsa på hans fru. Sen åker dom till Koh Samui. Jag är inte alls avundsjuk. Kram Marika

Eva Mattmar sa...

Kul, Marika, att du hittade bloggen och skrev kommentar! Vi har det så härligt här och längtar inte hen till snö och kyla , men till barn och barnbarn förstås. Ska iaf fira julen här i år, får se hur det går .Kramar till er