måndag 4 december 2023

24-h Ultra VM i Taiwan

Blir nog ett långt inlägg….. får dela upp det i etapper. Många intryck som ska sorteras och dokumenteras.Har skrivit lite på Facebook om vår resa till Taiwan..

Sommaren 2023.- Efter SM i 24-timmars löpning i Växjö, där Erik blev tvåa efter Torbjörn Gyllebring, som tog över det svenska rekordet från Erik, så blev de två löparna uttagna till VM i Taiwan i dec 2023. Emir Halalkic uppnådde också kvalgränsen 260 km.

Vi bestämde då att vi ville åka till Taipei och titta på tävlingen när vi bor så nära på vintern. Bara 3,5 timmars flygresa från Bangkok till Taiwan!

November- Vi kom till Thailand 7 november och fick några veckor acklimatisering innan det var dags. Minibuss till Bangkok, en hotellnatt och 29 nov flyg till Taipei. Flygplatsen Touyan låg långt ifrån city och vårt hotell så vi tog lokalbuss i st f taxi. Men först växlade vi pengar och köpte ett prepaid simkort för internet. (Tur att vi ordnade det på flygplatsen när det visade sig att hotellets wifi inte fungerade på rummet och stört omöjligt att köpa ett simkort i stan)

Torsdag 30 nov- Sökte promenadväg till Dajia Park där tävlingen  skulle gå. Efter några felvändor hittade vi en bra väg, tog bara 20 min till parken.

De höll på att förbereda för loppet och även för konserter i parken.Många byggnadsställningar överallt. Några löpare testar den två km långa asfaltbanan.

Supporttälten…

Ukraina och Sverige- sida vid sida..

En glad Brasilianska testar banan..

Liksom några spanjorer…

På hemvägen passerade vi en stor matmarknad på gatorna i vårt kvarter och vi köpte lite frukt och lunchmat.

På eftermiddagen var det invigning av VM- tävlingen på hotellet där Erik och de flesta länders lag bodde.

Chentian Youth Activity Center , ett fint område med grönområden och sittplatser utomhus.

Vi tog en taxi dit och medan vi väntade träffade vi Tereses man Mattias och hennes föräldrar Jerry och Kaija, som rest från Borås för att heja fram Terese. Damlaget bestod av fyra damer som klarat kvalgränsen.

Terese Fredriksson, Louise Kjellson, Jessica Svärd och Elin Hartelius. Elin blev förkyld några dagar innan avfärd till Taipei och kom inte med till Taiwan. Oerhört besviken förstås efter lång tid av träning och uppladdning!

Så småningom kom svenska laget ut på gräsmattan för fotografering.

De tävlande-
Tobbe, Erik, Emir
Louise, Terese, Jessica

Hela truppen inkl Annika, Ulf, Lotta och Anna i supporten

Sen samlades alla 41 länders deltagare med sina flaggor och väntade på inmarschen. 141 herrar och 114 damer var anmälda till start. Plus några i Öppen klass som köpt in sig till loppet.

Inmarschen börjar från A till Taiwan som gick in sist.

Sveriges tur…

Taipei, China

Några korta tal, prisutdelning till löpare som vunnit tidigare lopp och en fantastisk show av lokala dansare och musiker. Avslutade med långdans runt lokalen där vi också fick vara med i dansen.

Kvällen avslutades med ett besök på Shilin Night Market  med Tereses familj. Löparna var hemma på hotellet och laddade upp för morgondagen. Mycket krimskrams och krafs på marknaden men god mat att testa.

Vi passerade Grand Hotell i närheten av Shilin Night Market

Vi tog mrt (skytrain/tunnelbana) hem till, som vi trodde, närmaste station. Hmm, det tog en timme att promenera hem till hotellet. Bra med en motionsrunda!  Sov gott den natten efter alla intryck!

Fredag 1 dec. Efter hotellfrukost gick vi vi till Dajia park där starten skulle gå kl 10 lokal tid. (Kl var tre på natten i Sverige) Supportteamet, Annika och Ulf Nilrud, Lotta Thörn och Anna Grundahl förberedde dryck, energigivare, kläder och allt som löparna kan tänkas behöva närmaste 24 timmar. Alla länder hade ett bås med tak där de skulle tillbringa hela dagen och natten med att serva sina löpare.

Löparna fick sina chip för registrering av tider och passeringar och gjorde sig klara för start.

Kl 10 gick startskottet. Snart var de utspridda överallt på den 2 km långa banan. En bred bana och man kunde gå på sidan och  möta alla löpare och heja på dem.

Erik och Tobbe

Terese

Vi hejade lite extra när vi mötte två thailändska löpare!

Strax innan hade vi sagt att inga löpare fanns från sydostasien som Filippinerna, Malaysia, Indonesien, Kina…och så kom två thailändare. Kul !

Heja Thailand!

Australien, Mexico, Brasilien, Argentina, USA, många europeiska länder, alla nordiska länder utom Island var representerade.

Lasse sa tidigt när han såg  Erik springa att det ser inte bra ut, det kommer inte att gå bra idag… jag blev nästan arg på honom som var så pessimistisk. Erik tar det bara lugnt i början som han brukar och kommer på slutet  tyckte jag. Han såg ju glad och nöjd ut varje varv  han passerade!!Han hade ju varit förkyld sista veckan och haft känningar av knä och hälsena men kom till start ändå när förkylningen kändes bättre.

Vi gick hem till hotellet en stund och på kvällen var vi tillbaka.

Det började mörkna och det mystiska  cafeet  ” Åmål café ” vid vattnet efter banan hade öppnat! Oj, vad vi har undrat var detta namn kom ifrån!!

Vi satte oss i en kurva med utsikt över supporttälten och hejade på löparna, framför allt de svenska. Alla var kvar! —— men så kom Tereses föräldrar och undrade vad som hänt med Erik för han låg på gräset bakom supporten och fick behandling. Aj då, vi gick dit och mycket riktigt, där låg han och mådde dåligt!

Mest psykiskt dåligt då han förstod att loppet inte skulle kunna fullföljas. Han hade känt av förkylningen mer och mer, förhöjd puls redan från start, hosta, yrsel och till sist feberkänning så det gick inte att fortsätta….det blev 7 timmar i st f 24 h,  ca 80 km i st f 280 km och besvikelsen var total! Vi följde med honom i taxibuss till hans hotell. Han blev långsamt fysiskt stabilare och efter dusch gick vi till receptionen och frågade om matställen nära….

Det fanns inte men de hade nudelpaket som vi  kunde blöta upp i varmvatten och det smakade riktigt bra mitt i all bedrövelse. Lite smaklöst te att dricka till! Sen åkte vi hem och sov den natten i st f att vara vakna hela natten som planerat!

Nästa morgon var det spännande att gå till banan och se vilka som var kvar! Vi hade fått rapporter under natten att det hade  blåst och kommit mycket regn och Torbjörn G, som sprungit så starkt, han hade brutit loppet på natten pga förhöjd puls och allt långsammare tempo, nåt skit i kroppen på honom också! Även Terese och Jessica hade haft svårt med energitillförsel och brutit. Vilket manfall!

Kvar var Emir H och Louise K! De klarade hela loppet, gick i mål, men Emir var inte nöjd med sin sträcka. Han  borde kunnat klara en längre sträcka, tyckte han!

Segrare blev som väntat Alexander Sorokin, Litauen, som vunnit de senaste 24-h loppen. Hans lagkompisar från Litauen sprang också bra och de tog även lagsegern.

Daniel Westergren och Alexander Sorokin

På damsidan blev det nytt världsrekord av japanskan Miho Nakata som sprang hela 270 km.

Daniel och Miho Nakata

En eloge till Daniel Westergren som brukar rapportera från mästerskap i Sverige med intervjuer och uppdateringar var och varannan timme. Han kom till Taipei också och gjorde det möjligt för oss att följa loppet via en sida på Facebook,” Följ VM i 24-timmarslöpning”.Annars var bevakningen inte särskilt lätt att följa, varken med bilder eller resultat.

På lördag em åkte vi på egen sightseeing i Taipei med skytrain/tunnelbana. Stannade i city och åt lunch på ett enkelt matställe.

Sen till Taipei World trade center 101 som länge var världens högsta byggnad. Där spelades julmusik och var dekorerat med julliknande dekorationer.

Man kunde åka upp till toppen av tornet men jag fick inte med mig mitt höjdrädda sällskap. 509  m mäter tornet. Det stod klart att invigas nyårsafton 2004 och hade rekordet som  världens högsta byggnad till 2009 då Burj Khalifa i Dubai blev klart. Nu är den på elfte plats i världen.

Igår åkte vi mrt med löpargänget till Taipei Zoo. Där kunde man åka linbana eller buss till en utsiktsplats på toppen. Det blev en lång tur med linbana. Vår vagn hade glasgolv så det var mycket grönska på sidorna och under oss. Så fint att se lite växtlighet efter alla hus och gator i storstaden.

Vi kom lite före löpargänget och väntade vid uppfarten

Här dinglar vi i luften på väg upp…

Vi åt en spännande lunchbuffé på toppen med utsikt över staden. Många intressanta rätter med räkor, svamp, kött och fisk, spännande såser,  soppa med hela kycklingfötter etc Inte alls så kryddstarkt som i Thailand.

De tre svenska löpartjejerna…

Sen åkte vi buss tillbaka på en slingrande nerfart. På kvällen åkte de flesta hem till Sverige. Annika och Ulf Nilrud hade bokat en rundresa med buss på ön och åker till fem olika platser och får se hela Taiwan innan de åker hem till vintern i Sverige.

Vi hade också en dag extra idag då vi tänkte besöka nåt museum men det lovades ösregn hela dagen.

Så här har det sett ut hela dagen.

Juldekorerat med gran och julstjärnor  i entrén!

I natt kl 03.30 kommer en taxi  och kör oss till flygplatsen. Flyget går kl sju och vi landar i Bangkok före tio lokal tid. Vårt resesällskap i taxin till Huay Yang kommer från Sverige och landar ungefär samtidigt.

Vi är glada för att det regnar just idag och har varit skapligt väder under loppet och de andra dagarna. Mulet och ca 20 gr hela tiden, vi såg solen skymta fram i lördags mln 11.50-12.00 så den finns nånstans. Vi hade hunnit vänja oss vid värmen i Thailand så alla varma kläder vi hade med oss hit har kommit till användning.

Taiwaneserna är otroligt trevliga och hjälpsamma och vi har känt oss så välkomnade och omhändertagna och trygga  i detta land. Vilken disciplin i mrt!! Alla står till höger i rulltrappan och släpper fram de som har bråttom. Alla väntar i kö på att gå in i vagnarna. Det märks att de måste ta hänsyn till varandra när mycket folk bor på samma  ställe. Taiwan är stort som Jämtland och det bor 25 miljoner människor här.

Åmål café var det många som funderade över! Jo, det finns någon  svensk koppling till namnet och det ser lite roligt ut med så tydliga ringar över A -na, även om det blir Amal café internationellt. På natten spelades det jazzmusik på framsidan och folk dansade tills regnet kom, hörde vi. Där hade jag kunnat tillbringa natten om Erik varit kvar på banan…