torsdag 21 december 2023

”Bai kap chi” ( körkort) Tji!!!

                    Inte mitt kort…Bild från Google 

Dagens lärdom! 

Gör du anspråk på att vara thailändare så får du rätta dig efter deras regler !!

Anspråken- 1- skaffade thailändsk körkort 2018, 

2- skaffade thailändskt id- kort som man kan få när man äger hus eller lägenhet i landet. (om man har gula boken som bevis på att du äger bostad) 

3- försöker lära mig språket 

Från början- mitt svenska körkort togs på den tiden (före 1976)  när man automatiskt fick tillåtelse att köra både bil och motorcykel. 

När vi började vara i Thailand på vintrarna skaffade  vi internationellt körkort för att köra lagligt i Thailand. 

Så småningom var det smidigt att ta thailändskt körkort som gäller i två år och när man förnyar det får man fem år, om du äger en bostad i Thailand.  Det behövdes ingen uppkörning, inget teoriprov, bara syntester, reaktionsprov och ett läkarintyg. (som bestod i att kolla blodtryck, uppge längd och vikt) 

Lasse tog sitt körkort 2016 , han fick två kort, för bil och mc. Två år senare fick han det förlängt med fem år, inga problem. 

Jag tog mitt första thaikörkort 2018 och när jag skulle förnya det var det covidpandemi och vi var kvar i Sverige. 

Tiden gick, för mig hade tiden gått över, men Lasse fick sitt körkort förnyat för en månad sedan, han hade gått över tiden med bara ett halvår. (som bekant fick han bältros i våras och kunde inte förnya det i våras som det var tänkt) 

Ett halvår var inga problem, han fick sina körkort förnyade. 

Nåja, jag får väl börja om från början tänkte jag. 

Två år har gått sen jag borde förnyat mitt.

Jag beställde internationellt körkort. Hade lämnat kvar mitt svenska körkort i Sverige, men fick det levererat från Uppsala av ett par som kom till byn förra veckan. 


Eva L och jag åkte till Trafikkontoret i Prachaup   Khiri Khan idag med alla kopior inkl läkarintyget  iordning. 

Jag hade två kopior vardera av

Internationellt körkort

Svenskt körkort, 

Thailändskt id-kort ( rosa kortet) 

Mina två thai- körkort från 2018

Passkopior  av alla sidor i passet

Läkarintyg ( 120 baht/styck, ca 40 kr/st) 

Kopior av gula boken ( som visar  ägande av bostad) 

Foton 

Plus alla dokument i original 

Eva L som inte har mc-kort från Sverige, följde med bara för att beställa tid för att ta thai-mc-kort, hon fick prata med chefen på stället. 


Jag lämnade mina ansökningshandlingar till en tjänstekvinna i disken för Driving License. Hon tittade på dem och skrev ett meddelande i Google Translate . 

” Du måste börja om från början och göra ett prov på fem timmar, göra både teori och uppkörning. 

Nej nej nej, sa jag, jag har mc-kort, det står här på internationella körkortet och på mitt sv körkort. Jag vet att jag är för sen med att förnya körkortet pga pandemin, men jag börjar om från början med internationellt körkort och alla tester. 

- Det går inte!, säger hon , det internationals körkortet gäller inte när du har thaikörkort 

-Det  är inte möjligt , försökte jag. 

-Gå och prata med min chef! svarade hon. 



-Jo, säger hann, när du har ett thailändskt körkort gäller bara  det! Inte det internationella körkortet eller svenska körkortet! Det har du ingen nytta av när du en gång har skaffat thaikörkort. Alla thailändare som inte förnyat sitt körkort i tid måste börja om från början med teoriprov och uppkörning. Alla som har thaikörkort ska följa samma regler. Fem timmar tar det med teoriprov, uppkörning och att se en film. 

Bara boka en tid och komma tillbaka! 

Så enkelt är det inte för mig! Fast jag har mc-kort så kör jag inte tvåhjulig mc, bara saleng med tre hjul. 

Detta betyder att jag måste köra upp på tvåhjulig mc, köra mellan koner, göra u-sväng och visa att jag behärskar en mc. Plus klara ett teoriprov med 45 rätt av  50 frågor , på engelska! 



- Du får låna min mc och övningsköra, säger Eva L generöst och så  åker vi upp nästa vecka och  tar kortet. Om vi hinner få tag på frågorna och läsa på teorin. 

Nu vet ni vad vi gör denna julhelg! Om jag bestämmer mig för att göra det eller köra olagligt. Vi får se! 

Fortsättning följer….



6 kommentarer:

Anonym sa...

Men hjälp så jobbigt! Sjukt att det ska vara så här. Tur att det gick så smidigt för Lasse. Kram Eva och Janne

Anonym sa...

Lycka till Eva hoppas det går bra med allt. Trodde det skulle vara enklare att fixa körkorten för er. God Jul och Gott Nytt År till er!

Anonym sa...

Visst är det märkligt! Och stelbent! Allt stök och bök förgäves. Tänk om man blivit förvarnad om detta. Verkar som om ingen visste detta.
God Jul till er! 🧑‍🎄🎄🎅

Anonym sa...

Piece of cake, tänkte jag. En ren formalitet men ack vad jag bedrog mig. ” Chefen” var väldigt förstående och vänlig när vi uttryckte vår frustration iaf. /
Eva O / God Jul! 🧑‍🎄🎅

Anonym sa...

Oj vilket besvär. Inte lätt att köra motorcykel när du inte har kört tidigare.
Ditt svenska körkort gäller inte i Thailand. Ta det lugnt det ordnar sig till slut. Ha det bra!Gerd

Anonym sa...

Jo, på nåt sätt får det ordna sig.
Ett tips är att försöka igen men utan att visa att jag har thaikörkort sen tidigare! Bara låtsas som att jag är där för första gången, annars fåt jag köra upp och göra teoriprovet, eller helt enkelt strunta i att ta nåt kort.
Provade köra tvåhjulig mc idag men fy vad osäker jag var med balansen och gashandtaget!
Kanske jag anlitar min ständige följeslagare…