fredag 15 december 2023

Vanlig vecka i HY

Resan hem från Taiwan gick smidigt och lätt. Vi hade sällskap i taxin från Bangkok av en dam som landade samtidigt som oss med ett flyg från Sverige och skulle till Lotus 2-området.

Träningen på Ranchen väntade!

Redan på onsdag var vi igång. Styrka/flås. Torsdag blev det core/rörlighet,

Fredag morgon är det matmarknad, varje fredag, så då köpte vi räkor, fisk och frukt. Lördag  morgon Tabata-träning på Ranchen . Söndag har vi Vilodag!!!

Nej stopp nu! Söndag em är det vattengympa i poolen på  Van Ravi. Eva P  leder ett timslångt  träningspass i vattnet. Så skönt att vara med som deltagare och slippa stå på kanten, som jag gjorde i några år.

Veckan som gått har vi haft träning

måndag/-Styrka/flås,

tisdag- core /mobility,

onsdag - tabata,

torsdag - core/ mobility!

Dessutom linedance 1,5 timme på onsdag em/kväll. Nånting varje dag!

Som tillägg eller alternativ finns också en jättetrevlig morgonpromenad i nationalparken varje tisdag och torsdag morgon kl 6.30. Hinner tyvärr inte med den om jag ska vara på Ranchen halv åtta.

Livet är inte bara träning …eller..

Varje fredag vid solnedgång träffas vi på taket för en drink och beundra utsikten och solnedgången. . Efter drink med snacks  och uppdatering om veckan brukar några gå ut och äta tillsammans eller gå hem. Trevligt med en träffstund och inleda helgen , som om vi inte skulle ha helg hela tiden.

Johan från vårt hus förstärkte med gitarrspel på Poms restaurang vid stranden i fredags kväll. Vi var några som hamnade där efter fredagens takträff.

Lördag åkte vi med ett gäng till Dan Sing Khon på lördagsmarknad, som var så stor och välbesökt före pandemin.

Gula blomträd kantade vägen till DSK, trodde det var bougainvillea men de brukar ju blomma i många olika färger…

Vackert med alla gula blommor!

Nu börjar turistbussarna komma till gränsmarknaden i DSK igen. Länge sen vi såg turistbussar här!

Marknaden  har mer eller mindre legat nere sen pandemin men nu börjar det bli lite fart igen när burmeserna tillåts åka iväg och sälja sina varor. Men kl 12 ska de vara hemma i Myanmar. Vi hann köpa Lasses hopfällbara läsglasögon som han länge letat efter. Och lite blommor, 100 baht ( 33 kr) för tre orkidéer!

Spännande blommor till försäljning …

Liksom många saker till billiga priser. 59 baht= 20 kr

Fina fiskar vid fiket där vi tog en Chang…

Söndag morgon blev vi bjudna på grötfrukost på 68-an, View Nest, hos Cay och Gunilla. Deras lägenhet är husets finaste med den bästa utsikten. Känns som man flyger! Havet framför sig och byn med hamnen på sidan,

Vi fick en lyxig frukost med risgrynsgröt och påläggskorvar och ost som var lagrad i ett år. Kaffe och Gunillas chokladgodis. På måndag åkte de hem till Sverige och kommer inte tillbaka förrän i höst.

Måndag em finns en ny aktivitet som det troligtvis blir fortsättning på. Vi spelade boule vid Rosé Garden.

Jag tänkte titta på, sa jag, Det gick bra, 12 pers kom. 6 spelare /lag. Bra! När spelarna gjorde sig klara kom en saleng inkörande. Aha, en till, men då står jag över sa Carina.

Nej, hon som kom skulle inte spela, men kom ändå.

Brukar du spela boule? frågade  jag

Ja, i november var jag i Bangkok och var med  på VM i boule. Tänkte bara komma och titta.

Jaha, gänget! Känn ingen press men vi har en VM -deltagare som åskådare idag!

Hon blev en tillgång när det diskuterades regler och bestämdes hur spelet skulle gå till. Man kan komma överens om spelregler men i VM gäller detta fick vi veta. T ex att

Det är tillåtet att kasta över-  eller underarmskast.

Man måste bestämma varifrån man ska kasta så alla kastar från samma ställe, t ex en ring på mitten.

Kulan man kastar är död och får inte räknas om den nuddar kanten.

Man får räkna med alla kloten när man är färdig , om alla sex kloten är närmast lillen blir det sex poäng.

Osv , säkert mer. Det blev lite ordning på spelet och hon blev förstås överdomare. Själv skötte jag poängräkningen! Nästa gång är jag kanske med!

Lasses tillfrisknande går långsamt. Han tar smärtstillande för nervsmärtorna i öga och huvudhalva. Det går mycket upp och ner i mående, senaste dagarna har  varit mer med besvärlig smärta.  Förra veckan var bättre så han kunde vara med på lite träning och utflykter. Det har nu gått tio månader sen bältrosen tog sitt grepp. Långvarig rehab och en sjukdom som man inte önskar någon, vän eller fiende!

Trevlig tredje advent önskar jag ev läsare!