lördag 27 augusti 2022

Höstmarknad i Jokkmokk

Det blev en marknad i Jokkmokk i år efter pandemin.

Vintermarknaden har varit digital både  2021 och 22 och höstmarknaden ställdes in 2020 och 21

Denna helg 26-28 aug är det höstmarknad. Vi åkte dit i det fina vädret. Sol och otroliga ca 25 grader.. Så skönt att strosa runt bland marknadsstånden utan att frysa eller ha en massa kläder. Folk gick i shorts och sommarklänningar!!

Vintermarknaden som hålls första helgen i februari brukar vara en kyligare tillställning, men har ett mycket större  utbud av varor, utställningar, artister och uppträdanden. Folk kommer från hela världen och man måste boka boende långt i förväg., den har anor från 1600-talet.

Hertig  Karl  Karl 1X, son till Gustav Vasa, bestämde runt 1600 att det skulle ordnas fasta marknadsplatser i närheten av samernas visten. År 1605 hölls första vintermarknaden i Jokkmokk.

Jokkmokks marknad har en lång historia och betraktas som en obruten tradition sedan mer än 400 år tillbaka. Fasta marknadsplatser i närheten av samernas vintervisten instiftades av den svenska kungamakten i början av 1600-talet i samtliga lappmarker på båda sidor Bottenviken. Syftet var att stärka statens grepp om befolkningen i norr och driva in skatt, hålla laga ting och sprida Guds ord. En marknad i lappmarken under den kallaste tiden på året hade många fördelar. Samerna var samlade i sina vintervisten i skogsområden med vinterbete för renarna, och de frusna vattendragen blev utmärkta farleder för handelsmän, statstjänare och kyrkans män.

Höstmarknaden är inte lika stor och har inte varit igång hela tiden.

På vägen dit blev vi guidade av en ren som villigt lär sig fotograferas.

Öl-och restaurangtältet som var rätt tomt på dagen.

Bredvid öltältet var scenen där flera artister  skulle uppträda på kvällen, bl a Klara Hammarström, känd från bl a Melodifestivalen..

Många valstugor, bl a lokala partier som Samernas Väl och FIJK,, Framtid i Jokkmokks kommun, tillsammans med etablerade rikspartier.

Mycket kläder till salu…

Vi gick runt bland stånden ett  par varv och hittade några små saker vi inte visste att vi behövde, ..

Fina dekorationer av hjortron och mossa…

Vackra hantverksprodukter..

Vid ett stånd fanns Vuollerims mathantverk  med produkter från fjällkons mjölk, kryddat med växten. kvanne. Här blev det provsmakning av ostar!

Deras ost heter Gerda och för att slippa lagra osten testade de ny variant med att grädda den i ugnen!

Så god den blev av behandlingen- den köpte jag en bit av plus några smala chilikorvar som var jättegoda.

Fina korgar, som inte skulle pissas på..

Och vad hittar jag här….

En container med Jokkmokks lastbilscentral!
Min pappa jobbade som föreståndare och organiserade lastbilstransporterna på Jokkmokks Lastbilscentral  från 1969 till  sin alltför tidiga död 1984

Barnen hade en del hoppborgar och rutschkanor
att roa sig med…

Jodå, Sommarskuggan  var på plats…än är det sommar

Vi åt thaimat till lunch. Riktigt gott!

Katee kai blev det. Katee-kokosmjölk, kai är kyckling.

Till detta- Khao niio - sticky rice, alltså jasminris som klibbar ihop

Efter maten -direkt till PRO-s kaffe-lott-och försäljningsbord. .

Coop hade sponsrat med påsar med fikabröd, kändes lite som barnkalas/ julgransplundring  när vi fick våra påsar.

Tänkte när vi satte oss vid bordet att jag har inte träffat en enda jokkmokksbo som jag kände igen! Jag bodde ju i Jokkmokk från 1961 till 1968, hela tonårstiden, och mina föräldrar ännu längre.

Då kom några personer och satte sig vid samma bord och jag frågade om de var från Jokkmokk…. Nja från Björkholmen vid Kvikkjokk var en- visade sig vara kusin med min kompis Gerd i Boden, hon kommer från Njavve vid Kvikkjokk. Kul! Sen kom en dam till och pratade med sällskapet, Yvonne hörde jag…. men är det inte en klasskompis från nian ?  Hallå! Vad heter du i efternamn? Jo då det stämde, vi gick i samma klass i nian i Jokkmokk 1962/63. Inte setts sedan dess! Också kul!

På hemvägen vid Vuollerim åkte vi in till Porsi och besökte ett loppis. Ett stort tält var uppsatt på en gårdsplan och vi köpte några böcker, bl Nybakat  och Lax-och skaldjursboken. Fina bilder och bra beskrivningar, jag blir lite less på att använda recepten i telefonen, de försvinner och ska scrollas fram  hela tiden! Rejält med en bok!! Får väl se hur mycket  de används….

Mitt i marknadsområdet fanns Vandrarhemmet där det hade varit perfekt att bo en natt för att kunna vara med på kvällslivet med uppträdanden och besök i öltältet. Får bli ett annat år. Det var meningen att min kompis Britt-Marie med man Rune skulle komma denna helg och åka med till marknaden men deras bil krånglade så de kunde inte komma.

Vi pratade med föreståndaren på vandrarhemmet  som sa att bokning för vintermarknaden måste göras ett år i förväg men för höstmarknaden räckte det med två veckor. Hon berättade också att vandrarhemmet förut var jägmästrbostad. Här bodde min idrottslärare Jarin E med sin familj på sextiotalet…

Det blev en trevlig utflykt i sommarvärmen, men nu väntar kyligare dagar har meteorologerna hintat om…