torsdag 4 augusti 2022

Slutet av juli 2022

Nu är vi ” på två” igen i  stugparadiset! Erik och Leon åkte till Uppsala igår morse.

Andra halvan av juli innehöll två födelsedagar, hjortronplockning, besök i Arjeplog, guidad tur på Rödbergsfortet i Boden, gokart i Vuollerim, kamp med hararna om grönsakerna  mm

Linn och Julia fyllde 13 resp 15 år.

Linn öppnar presenter…

Ser nöjd ut…

Julia önskade tacos till middag på sin födelsedag.

Först blev det tårtkalas…

…. med snittar och jordgubbstårta..

Jenny och Clas plockade hjortron under några dagar i juli. De fick ihop imponerande 26 kg!

19-20 juli åkte vi till Arjeplog. Vi hyrde tre stugor på Kraja campingplats.

Vi hittade ett bra matställe i Arjeplog med det lämpliga namnet Leons steakhouse, väldigt fin buffemat med något som passade alla 10 gäster i vårt sällskap.

Leon och pappa Erik på väg in till Leons restaurang…

Fina stugor på en udde i sjön Sälla.

Leon hittade en egen nisch i fönstret där han bäddade med kuddar. …

På kvällen hyrde vi en bastuflotte dit vi fick ro med roddbåt. Vi hade med goda mackor till kvällsfika . Alla  badade bastu och alla utom jag badade i det kalla vattnet och värmde sig i bastun mellan simturerna.

Utsikt mot Arjeplog kyrka och Silvermuseet.

Lite småkallt var det allt utanför bastun och regnbågen visade sig men inget regn.

Nästa dag besökte vi Silvermuseet i Arjeplog. Det var Einar Wallqvist, lappmarksdoktorn, som tog initiativ till detta museum. Så mänga samlade föremål som vittnar om gamla tider..

Den största släden jag har sett…

Vilken samling av dåtida bruksföremål och silverskatter!! Verkligen värt ett besök.

Einar Wallqvist, född i Dalsland 1896, kom till Arjeplog som ung läkare 1922 och skulle bara  stanna några år som ett äventyr i karriären. Men han blev kvar hela livet! Han dog 1985. Han är Doktorn med stort D för arjeplogsborna. . Han var även författare med ett flertal böcker utgivna samt konstnär med en mängd fina porträtt av patienter och människor från trakten.

Erik har tränat löpning varje dag under sin ca tre veckors vistelse här.

På hemvägen från Arjeplog ville han ha lite Instabilder av ”löpning med renar”. Vi stannade på flera ställen och han sprang en bit och jag fotade.

Han tränar för fullt inför EM i Ultralöpning i Verona i norra Italien 18-19 september. Han tävlar med landslaget i Ultralöpning 24 timmar, där han innehar svenska rekordet sen tävlingen i Växjö april -22

Ruben har varit här på två veckors semester också.

Vädret har inte varit det bästa denna halva av juli, lite för kallt för att vara juli och väldigt få soliga dagar. Älvsvattnet som värmdes upp till 20 gr i början av juli svalnade snabbt till 14-15 gr.

Tur att det har varit VM i friidrott i Eugene USA och EM i damfotboll i England så de har haft att göra ändå med att bevaka direktsändningar och sammandrag på förmiddagen.

Leon kollar vattentemperaturen!

Högvatten! Vår fina strand ligger under vatten..

Elproduktionen vid Laxede kraftverk går för fullt? eller har de överskott på vatten i dammen så de måste släppa iväg en del… någon som vet??

Jenny med familj har som vanligt varvat Luleå med N Forsnäs och fick både bättre och sämre dagar på sitt besök. De är hemma i Uppsala nu och roar sig på hemmaplan sista semester-och lovveckorna.

Erik och Leon körde gokart i Vuollerim en dag förra veckan. Fin gokartbana mitt i ingenstans. Mycket folk som väntade på sin tur att köra ett tiominuterspass.

De körde dubbelvagn, mycket uppskattat av Leon.

Så klart måste de prova prispallen, gissa vem som vann...

En annan dag besökte vi Rödbergsfortet i Boden och fick en lärorik guidad tur genom bergsrummen..

Guiden Rolf, fd officer, visade och berättade om forten i en timme 45 minuter. Han visste det mesta om ”Låset i Norr”! Intressant!

Utsikt över Bodens stad.

Bodens fästning- Låset i norr!

Utanför de enorma stenväggarna.

Bara att hacka sig in i berget på den tiden…

Grinden öppnas för oss…

Det finns fem fort runt Boden som skulle försvara de norra delarna av landet  mot ryssen. De var i bruk från 1907 till 1997. Alla fort är stängda nu utom Rödbergsfortet som har guidade visningar hela sommaren.

Här skulle finnas allt man behöver för en längre vistelse, sjukvård, tandvård, bageri, matförråd,

Som mest var 15-16000 militärer i Bodens garnison under andra  världskriget.

Soldaten Sven har fått amputera ett ben..

Lite skillnad mot våra mobiltelefoner..

Köket med full utrustning..inte det modernaste ..

Allt porslin stämplat och märkt..

Koll av koordinaterna…

Ingång till festsalen…jo, man kan hyra festlokaler här inne i berget för t ex födelsedagar och bröllop!

Sovplatser för rekryter…räknade till 44 sovplatser i en sal… luktade visst inte parfym när de kom in efter övningar och tog av sina regnblöta kläder och skor..

Här hittade jag en galge med märket R Sundberg.!
Ruben Sundberg hade herrekipering i Boden innan han flyttade till Amerika. Ruben  har växt upp här i vår by och var farbror till Bo Nilsen på backen , alltså bror till Bosses pappa och kusin med min farfar. Rubens son i och sonson i USA äger fortfarande markområden med skog i våra trakter..

Nu laddar vi …
När fortet skulle tas ur bruk 1998 så bestämde man att all ammunition  skulle förstöras och på nyårsafton 1997  blev det ett minnesvärt fyrverkeri …

På fortets tak ..med utsikt över trakten

Jag för en ständig kamp mot hararna som gnager på mina grönsaker på nätterna. Trots att jag täcker över med tygdukar så kryper de under och äter morotsblast, , jordgubbar, både bär och blad, dill, rädisbladen och stökar till i pallkragarna.

Nu har jag skaffat bågar och täckduk, skam den som ger sig!

Solrosorna från frön av Nok i Valdemarsvik har växt till sig ordentligt.

Roligt med olika färger på blommorna. Den i  mitten är 170 cm hög och har en mörkt violett färg.

Nu går vi in i augusti med mörka kvällar och en lugnare tillvaro med bara Lasse och jag kvar med alla stugorna!

Tur att min bror Janne kommer hit några dagar i mitten av augusti för att plocka bär och hålla oss sällskap. Det ska bli trevligt!