torsdag 29 mars 2018

Tredje gången gillt...

Tänkte vi idag, men tji fick vi!Bilderna har inget med texten att göra, de togs på hemvägen, för att väga upp våra små "motgångar". Nu blommar det fint i Thailand!

Jag måste ha ett reentry instämplat i mitt pass innan jag kommer tillbaka till Thailand i höst. Annars får jag bara vara här i trettio dagar och mitt ettårsvisum gäller inte längre. Vi köpte (a 1000 baht styck) reentry för oss båda när vi förlängde våra ettårs visa i december, men jag använde mitt reentry när jag kom tillbaka efter jul/nyårsbesöket i Sverige. Nu måste jag ha ett nytt a 1000 baht!!! Första gången jag försökte var när vi gjorde 90- dagars rapporten för en månad sen. Jo, även om man har ett års visum att vistas i Thailand måste man visa upp sig på ett Immigration-kontor var 90-e dag och få ett nytt rapportpapper i passet, det kostar ingenting! Jag försökte ordna mitt reentry samtidigt, men jag hade inga passkopior med mig så det gick inte. Gick inte heller att dra kopior på deras kopieringsapparat. Det skulle jag ha med mig!

Nästa gång vi försökte var i tisdags, med pass, kopior, extra foton och gula boken, som visar att jag har boende i Thaikand. Men då var det extremt mycket folk på Immigration i Dan Sing Khon, folk överallt, på gräsmattorna, på trappan, inne var det knökfullt. Flera matvagnar stod tillfälligt uppställda i anslutning till kontoret. Vi åkte därifrån och tänkte komma tillbaka några dagar senare. Papayafrukterna dinglar tunga i träden!

Idag försökte vi igen, lika mycket folk och matvagnar utanför, vi kom visserligen in men tjänstemannen tyckte vi skulle komma tillbaka på em eller åka till Hua Hin. När han fick veta att jag har två veckor på mig innan Sverigeresan så sa han att nästa vecka blir det lugnare, har att göra med att burmeser måste skaffa arbetstillstånd innan ett visst datum, därav trängseln. Få se nästa onsdag, om det stämmer som han sa att vi kan komma tillbaka då. 

Vi åkte till Prachaup Khiri Khan till tandläkaren i stället. Nja, Smilekliniken hade flyttat till en ny lokal mitt emot Kasikorn Bank. Där var öppet bara mln 17-22 på vardagar och lördag-söndag var det öppet dagtid. Vi tänkte "check and clean" innan sommaren. Om vi hittar ett tfnnummer kan vi boka tid....Gick inget bra för oss detta heller! Mjukglassen på Tesco Lotus var lika god som vanligt och på hemvägen tog jag bilder av träd och blommor som prunkar denna årstid. Idag var vi haft sista passet av Tabata på Ranchen, ca 15 pers var vi. Nu ska headsetet hem till Sverige för årlig översyn, Goy, som tar betalt till Tabatan, åker till Sverige över sommaren. Eva E som lett tabatan med mig åker på en tur till Koh Tao. Ranchen har visserligen öppet en vecka till men det börjar bli varmt även på morgnarna, så vi valde att avsluta motionspassen nu. Lite synd när man är så vältränad just nu efter all linedance, vattengympa (från kant) tabata och cirkelträning samt strandpromenader. Gäller att hålla igång själv nu.....På andra sidan Petch Kasem Road i PKK åkte vi förbi dessa tempel, ett med en stor guldbuddha i. Det blir nog lika guldigt och färggrant som grannen när det bli färdigt.

Inga kommentarer: