torsdag 16 november 2017

Utflykt eller inte, Land Office i PKK och vilken är din färg?

Welcome till dagens blogginlägg och till Land Office där vi hittar denna utsmyckning. 

Vi har lite otur med våra utflykter nu för tiden. Som idag, när vi hade lyckats hitta två dagar för att åka till Bang Saphan och hyra var sin bungalow, bada i pool och hav, sola lite, ha lite fest på kvällen. Vädret har varit fint hela veckan!

Morgonen började med tabata, hem och duscha och äta frukost, kl tio skulle vi träffas , tre ekipage, och åka den ca tio mil långa turen via Thap  Sakae och Ban Krut. Efter några mil kom de  första regnstänken, vi mötte några motorcyklister iförda regnponchos. Det regnade mer och mer, vi tog fram våra regnkläder och bestämde att vi åker till Sugar Plum och fikar och överlägger vidare färd. Goda bakelser på Sugar Plum! Snyggt dekorerade!

Nu vräkte regnet ner och det såg mörkt ut söderut. Bengt ringde och avbokade boendet. Vi satt kvar i Sugar Plums trädgård en bra stund och så blev det uppehåll och vi vände tillbaka hemåt. Inget regn på hemvägen MEN efter att ekipagen skilts åt gick vår saleng lite ojämnt. Jodå, punktering på bakdäcket! Pumpade upp däcket så vi kunde köra hem med packningen och sen ledde Lasse salengen till Samrang. Han var inte där så Lasse gick hem och hoppas på att S ser punkan och fixar däcket snart. Det hade regnat även här hemma. 

Tisdag morgon vaknade jag tidigt, före sju, och tänkte det kunde vara skönt med en strandpromenad i soluppgången. Tänkt och gjort, snart var jag på stranden och den såg ut nästan som i april/maj. Bred, hård och jämn.Så här ser den ut på våren. Nästan så var den i början av veckan. 

En härlig promenad blev det och en simtur i poolen. Lasse hade varit uppe på natten och tittat på fotboll när Sverige spelade sig till VM mot Italien så han sov ut i stället. 

Senare på fm åkte vi med mr Wit, vår husmanager, till Land Office i Prachaup Khiri Khan. Nu är det dags att registrera oss som ägare av lägenheten. Dokument att allt är inbetalt, bevittnat testamente och några fler papper, blev granskade, stämplade och påskrivna. Nu får vi vänta en månad, av någon outgrundlig anledning när det gäller lägenhet, inte för villor, innan vi ska tillbaka dit igen och sedan får vi ”gula boken”, som är ett ägarbevis. Efter besöket på Land Office tog mr Wit oss med till en lunchrestaurang norr om apberget med utsikt mot stranden och bergen i bakgrunden.Restaurangen heter Rab Lom som enl mr Wit betyder ung ” där vinden svalkar” och det gjorde den verkligen. Så skönt att sitta där!Mr Wit föreslog att vi skulle äta på Thaivis, dvs man beställer in ett antal rätter och smakar av allt. Det blev både seafood, wokade grönsaker, kyckling i grön curry och Tom Yam- soppa och en obligatorisk ristallrik till var och en. Jättegott och alldeles lagom kryddat även för min smak.

Jag passade på att få en liten thailektion av mr Wit och frågade om de gula blommorna som finns överallt. 

Har hört att de kallas Dao Luang. Kung Gul var min tolkning av namnet. Men vad heter drottning? Mr Wit berättade vad orden för  drottning och kung var och det var inte Dao! Vad betyder då Dao?? Jo,  det betyder stjärna, som  strålar och den förre kungen var född på en måndag, Wan Chan, som har färgen gul här i Thailand. Därav Dao Luang


”Alla” thailändare vet vilken veckodag de är födda och vilken färg som är deras och den färgen blir deras lyckofärg, som de ofta bär, somliga har alltid någon detalj i sin klädsel i sin färg enl Google. 

Således skulle min färg bli See Muang. 

Vilken blir Din färg??? Nu vill jag ha svar av Alla mina bloggläsare! Jag ser i statistiken att ni finns....

10 kommentarer:

Unknown sa...

Jag är visst också född på en lördag så det får bli See Muang även för mig. Tack för trevlig läsning. Ser fram emot 16 januari då vi kommer. Siw

Titti08 sa...

För min del blir det See Kiao/grönt.
Nja jag är nog mera See Chumphu/rosa.
Kul läsning.
Titti

Sofi sa...

Hej och tack för trevlig läsning. För mig blir det See Fah.

Hälsningar Sofi

Anonym sa...

See Chomphu, är vår färg. Vi är båda födda på en tisdag.
Irene o Bertil

Anonym sa...

WAN Angkhan är min dag och färgen rosa.
I helgen har vi fullt upp m kalas, Elvira, Anton och Anna fyller år. Förra lördag var det Nicklas. Vet inte ifall vi berättat att Nicklas fick AT på Ackis, så kul!
Ha det så bra, hälsa Lasse.
Kram Eva och Janne

Eva Mattmar sa...

Kul med era kommentarer! Plus i kanten för er!
Går bra att kommentera anonymt också!
Imponerad att ni svarar på thai!
Eva och Janne- så bra och roligt att Nicklas fått AT- tjänst på Akademiska!!!
Kram till er alla!

Karin Wergius Kristoferson sa...

Hej Eva. Jag är söndagsbarnet med segerhuva som höll på att dö i lunginflammation två dagar gammal. Men see daeng hjälpte mig nog eller kanske var det antibiotikan som jag fick. Enligt min mor Julia var jag den första som fick antibiotika i Lappland.Kram till er båda i den sköna värmen.

Eva Mattmar sa...

Vi saknar er i loftgången! Men idag väntar vi Janne och Kerstin, som bor grannar med oss i år också. Vilken dramatisk start du fick i livet! Tur att antibiotikan var uppfunnen. Idag har vi en riktigt skön dag, och nystädat när vi kommer hem..Kramar till dig och Bengt! Skulle behöva lite stalltips ibland...Lasse hälsar!

Anonym sa...

Hej Ewa
Jag är orange. 31/1 1946
Arne

Anonym sa...

Håkan=See Muang
Kirsten=See Chomphu