onsdag 10 juni 2015

Vandringsled och kärt besök

Ny vecka!
Måndag och vi satte ner årets potatis i jorden. Det gick snabbt, vi var fem pers som bäddade ner "sättperan".
Gun, Magne, Carl-Arvid, Lasse och jag.
Sen blev det trevlig lunch hos Bosse på backen.
  Så såg potatislandet ut sen Bosse fräst och harvat. Nu var det bara att sätta ner potatisen. Fyra fåror rund och en fåra mandel.
Kvällen ägnades åt en vandringsled runt Harads by. Några entusiaster har röjt och märkt ut en vandringsled med pilar och orange snitslar. Ca en mil runt hela leden.
Vi träffades vid Sporthallen och började med att följa Luleälven till höjd med Tree hotel, sen över väg 97 och in i skogen efter en slinga till Utsiktsplatsen och neråt till kyrkogårdsområdet, över vägen igen tillbaka till skolområdet.
Det tog två timmar för oss.
    Harads badhus och sporthall
Igenvuxen trappa ner till igenvuxen festplats där man dansade på femti- sextiotalen ....Ramdals festplats...
Ett minne blott
    Häggen i full blom...
Myggen höll oss sällskap, särskilt
I lövskogen bland björksly och blommande hägg.

      Med utsikt över Luleälven och  bron till Bodträskfors 
Annika B och Susanne N, hälften av deltagarna i promenaden.
Trevlig tur!
Jag passade på att ta några bilder på min gamla skola där jag gick från 1954 till 1961 då vi flyttade till Jokkmokk
     Här lärde jag mig läsa, skriva och räkna för fröken Adina Nilsson.
Hon gick i pension efter våra tre år så hon måste ha utbildats på tidigt 1900-tal
  Matsalen...
Runt 1960 byggdes skolan ut rejält i och med införandet av enhetsskolan.
Elever från alla byskolor i trakten bussades hit för att gå högstadiet, åk 7,8 och 9.
  Det blev modern gymnastikhall med duschrum..,,
Och en simbassäng som var öppen för allmänheten vissa kvällar och helger.
Sommartid stängt så jag har inte varit där sen 1961... Nostalgi...
Igår var vi i Boden.
IG och jag besökte optiker. 
Precis när vi skulle åka till Boden kom Rebecka och Jens för att göra i ordning morfar Nils stuga innan han kommer nästa vecka. De hälsade på IG och oss i Boden och åt middag med oss.
Deras fina whippet, Lärke, var också med.
               Jens och Lärke
Ytterligare ett kärt besök igår, Britt-Marie från Umeå kom till Norrbotten för att fortsätta vår påbörjade tradition från i fjol. Nostalgitripp till Jokkmokk där vi tillbringade hela vår tonårstid.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ni är tidiga tycker jag det verkar som potatisen här inte har kommit i jorden än någon sa att kälen ligger kvar!!! Men värmen måste väl komma snart. Ha det bra och hälsa Lasse ,IG och Bosse.

Eva Mattmar sa...

Vi är sena med peran i år pga regn och kyla. Den brukar vara i jorden till Bo-dagen 5 juni!
Någon värme är inte i sikte. Jag och Britt-Marie, kompis från tonårstiden , gör en nostalgitripp till Jokkmokk idag och det blåser kallt.