söndag 7 juni 2015

Haradsdagen 6 juni

Nationaldag och Haradsdagen.
Jag skulle sälja bröd för PRO i Harads men när jag kom dit mötte jag Gun, som  sa att de sålt slut på allt på två timmar! 
PRO hade packat ihop och stängt! 
Då blev jag ledig att mingla runt bland aktiviteterna.
Först köpte jag Edefors-glimtar, tidning som hembygdsföreningen ger ut en gång /år.

Den handlar om deras aktiviteter under året och berättelser om gamla tider.
Folk som bor eller har bott i Edefors kommun ( ingår sen 1971 i Bodens kommun) kan skicka in berättelser, dikter och bilder från förr.
Denna gång hade jag med en berättelse om min fantastiska farmor Ester som var en profil i bygden under så många år.

Sen vidare till försäljning -och lottstånden.
En man från Albanien sålde chokladbollar med olika smaker och annat godis.
Det visade sig att han hade sin tillverkning i Harads sen sex år 
tillbaka i lokaler bara åtta km från oss. 
Hade inte en aning om detta!
Jag köpte goda kolabollar av honom.
Dit måste vi åka på besök i sommar!


På "torget" vid macken var det full fart.
Räddningstjänsten hade parkerat brandbilar ovanför skolan och demonstrerade brandförloppet för en gasoltub och folk fick prova på att släcka eld med brandsläckare.

                  Elden är lös!
Där i skolhuset började jag i första klass på hösten 1954. Skolan byggdes ut i slutet av femtiotalet och nioårig enhetsskola infördes. Vi flyttade till Jokkmokk när jag gick i åttan. Numera kan man bara gå sex år i Harads skola, sen blir det Vuollerim eller Boden.
Tillbaka till Haradsdagen-
Björn Hernefeldt (blev känd i Robinsonprogramnet 2001) var där och sålde vildmarksutrustning.

Man korade årets Edeforskvinna och Edeforsman.
Detta år blev det Karin Harju som jobbar hårt för att få behålla folktandvården i Harads och Rickard Långström som övertagit Selbergs Åkeri och Återvinning.
    
Belönade med Äran, Blommor och     Plakett.

Själv blev jag belönad med en nudelskål och rispinnar efter tipspromenaden där jag lyckades få 10 rätt av 12.
       Lämpligt pris för en halvthai.

Mera Thailand i Harads-
Det gamla anrika Hamrens konditori som funnits här sen åtminstone femtiotalet bytte ägare för några år sen och fick det fyndiga namnet "Nyfiket".
Förra sommaren byttes ägare igen och numera är det en Thairestaurang, Thai Rabiang, med daglig servering och hämtmat.

Efter detta nedslag i Hembygden var det dags att besöka Bosse på Backen och hjälpa honom koka fisksoppa som vi ska bjuda på idag efter att vi satt potatisen i jorden.
En riktig lyxsoppa med lax och kräftstjärtar som avnjuts med vitlöks-craime fraiche och mjukkaksmackor!
Aroy mak mak!

Inga kommentarer: