onsdag 2 juli 2014

Rio med Sockertoppen och Jesusstatyn

Måndagkväll åkte vi till Yannes mormor i Botafogo i Rio. Vi åkte i två bilar, Yanne och Erik körde var sin bil. Det var kväll och " snäll" trafik så när vi kom in i Rio körde de en kvällstur runt Lagua, en sjö i Rio, ca 7 km i omkrets, som man kan gå/ springa runt, vidare till  Ipanema och Copacabanas stränder by night. Mycket folk som joggade, spelade fotboll på stranden och satt på strandrestaurangerna.
Sen åkte vi till lägenheten i Botafogo, hiss till 13-e våningen och blev välkomnade av mormor Marly och morbror Hellan samt en bekant , som har jobbat hos dem förut. Vi kollade på utsikten från balkongen och tittade på stadslivet by night .

Kvällsutsikt från balkongen.

Vi blev bjudna på sen kvällsmat och jag och Lars pratade med morbror Hellan och tittade på kartor över Sverige , Brasilien och Thailand på hans stora dataskärm. Yanne, Erik och Ruben och några kompisar till Yanne tog en sväng till Copacabana på en öl.
På morgonen hade vi denna vy från vårt sovrumsfönster, Sockertoppen, (Sugar Loaf på eng, Pao de Asucar på portugisiska) och en brusande trafik hördes från gatorna nedanför.

13-e våningen!

Man kan åka linbana upp till Sockertoppen.

Efter frukost åkte vi till berget Corcovado och tog tåget upp till Jesusstatyn. Det var molnigt och dimmigt på vägen upp och vi undrade om vi skulle se något av statyn och utsikten.
Vi gjorde det. Jesusstatyn syntes tydligt,
Den var stor, 38 meter hög med fundamentet. Påbörjades 1922 och invigdes 1931.

Folk sträckte ut armarna och fotade varandra, några låg på golvet när de fotade statyn för att få bästa vinkeln.

Ruben och Jesus!
Utsikten var fantastisk, man kunde gå runt hela statyn och se på Rio de Janeiro från ovan. Lite moln i vägen ibland men det lättade så småningom.

På väg upp, Jesus bakifrån.

Galoppbanan i Rio

Ett roligt inslag under dagen var två svenska killar  som jonglerade med en fotboll och filmade varandra. De var riktiga bollkonstnärer. Det  ska bli en youtube-film. Carl gick fram och pratade med dem och fick deras signerade visitkort.

Efter att vi fotat Rio från alla håll tog vi en glass och tittade en stund på TV på matchen Argentina-Schweiz.

Vi åkte tåget ner och Yanne och mormor Marly hämtade oss med bilar.
Vi åt middag på en restaurang i Botafogo och sen blev det bilfärd till flygplatsen för hemfärd via London.
Tack Erik och Yanne för två händelserika veckor med bröllop och  besök i Buzios, sol och bad på den fantastiska Praia de Forte och Praia das Conchas, besök på glassbar, fått lära känna Yannes familj, besökt institutionen med barnen och mycket mer...