söndag 23 februari 2014

Besök i Hua Hin

Mot bussen!

Torsdag
Våra gäster åker till Bangkok med bussen.
De får två dagar i Bangkok innan de flyger hem till Sverige natten till söndag.
På kvällen blåser det upp och regnet hänger i luften. Vi har inte haft regn sen i november så det skulle sitta fint.

På fredag regnar det hela dagen, både här i HY och dit vi ska, nämligen till Hua Hin. Besök på sjukhuset för femte och sista sprutan i knät, och så ska vi träffa Bo och Anne innan de åker vidare till Borneo.

De möter oss på sjukhuset och vi går till Market Village och äter lunch på Sizzlers. En buffé  med olika sallader och soppor. Gott och fräscht. Efter att ha handlat för kvällen går vi till saluhallarna vid nattmarknaden och tittar på kommersen.Vi åker 10- bahts pickupbil till deras lägenhet i   Franji pani där de har hyrt ett rum åt oss över natten.Vi har lite avskedsfest på deras rum innan vi går till en restaurang  och äter middag,

Efter frukost nästa dag får vi tillfälle att prova på deras pool, en 80 meter lång pool och en stoor barnpool i anslutning till den.
Den längsta pool jag har badat i! Coolt!

Lördag
Kl 12 skulle vårt tåg till HuayYang avgå, men...... det var två timmar försenat, så det blev en extra shoppingtur i samma område som igår, köpte ett klockarmband! På tåget hem träffade vi en fransman som varit i bl a Kanchanaburi (Bron över floden Kwai) och då fick jag tillfälle att borsta av min gamla franska, ca 50 år sen jag läste franska. Jag sa att jag kanske förstår vad han säger men det är svårt att hitta orden själv. Han pratade på... om musik, artister, skidåkning,franska Pyreneerna mm och jag förstod vad det handlade om men inte så mycket detaljer.
OS-skidåkningen hade precis börjat och Lasse stannade på ranchen, jag hade tur och fick åka MC hem med en av personalen på Van Ravi. Skönt, för vi var ganska trötta efter väntan i HH och tågfärden.

Här är den otroligt populäre Kung Bhumibol Adulyadeys väntsal i Hua Hin.Han har en ett eget vänthus när han kommer till Hua Hin. Kungafamiljen har ett sommarpalats i utkanten av Hua Hin sen lång tid tillbaka. Han firade sin 86-årsdag här 5 december förra året. Hit kommer de för att vila upp sig och ha semester, liksom många andra Bangkokbor gör. Thailandsvikens västra kust från  Cha Am mot Hua Hin besöks varje vecka av helgfirande storstadsbor. Även den östra kusten får många besök, t ex den ön Koh Samet med sina kritvita sandstränder och klara vatten tar emot många helgfirare. Det märkte vi förra året då vi var på Koh Samet över en weekend.

Här är allmänhetens tågstation.
Lasse väntar tålmodigt in tåget
och stinsen kommer ut och ringer i klockan
varje gång ett tåg kommer in på perrongen.