söndag 12 januari 2014

Fredagsutflykt!

Fredag och en tur till Dan Sing Khon, Burmamarknaden, och köpa lite torkad frukt.
Det är lördagar som gäller för den riktiga kommersen, då kommer försäljare från både Burma och Thailand och besökare kommer med buss, motorcykel, saleng, pickup. Då finns det mer att välja på, fast jag fick tag på min favorit, "makoated lek", små torkade tomater.
Köpte även en namnskylt till ytterdörren och två dynor till stolarna i loftgången.


Småtomaterna längst fram

















Sen bar det iväg några km för huvudärendet.
Immigration office i Dan Sin Khon för att få 90 nya dagar i landet.
Trots att vi har ettårsvisum så måste vi "visa upp oss" och få påskrivet och stämplat i passet att vi får stanna en 90 dagarsperiod till. Det gick snabbt och effektivt och kostade inga baht alls .
Lunch i DSK, pad mama för några få baht. Pad mama är en rätt på nudlar, stekt ägg,grönsaker och valfri kyckling/räkor/fläsk- eller nötkött. En halv limefrukt att krama över. Jättegott!
Sen iväg till Prachaup Khiri Khan för att söka en tygaffär som en sömmerska i HY rekommenderat.
I närheten av "Satani rot fai" alltså järnvägstationen. Vi parkerade och började leta efter  vägbeskrivningen . Vi gick och gick och gick tillbaka och frågade några PKK-bor om de kände till nån tygaffär. Min thailändska räckte inte till att förklara detta , vi försökte med att luftklippa i tyg och sy för hand. Aha, jag fick sätta mig bakpå en moped och en tjej körde iväg med mig och Lasse sprang efter med packningen. Långt bort från tågstationen bar det och vi kom fram till en... sömmerska.
Hm, inte helt rätt, vi fortsatte förklaringarna och med hjälp av deras I- phones översättningsprogram kunde vi hitta till en stooor tygaffär.Denna gång fick även Lasse och packningen åka moped på kompisens moppe. Snacka om service och hjälpsamhet!
Tyg, foder, blixtlås och tråd inhandlades för 1/5 av hemmapriset. Nu blir det spännande att se vad
sömmerskan kan åstadkomma för långklänning till sommarens två bröllopsfester.
Efter hemkomsten gjordes inget mer den dagen!
Igår hade vi middag hemma på balkongen med B och K, våra grannar. Vi bjöd på köttbullar, potatis, gräddsås, lingonsylt och knäckebröd. Inhandlat på Lilla IKEA här i byn. Ken, som har bott i USA många år ,har flyttat tillbaka till Asien, och öppnat en affär där han bl.a säljer IKEA-varor som han köper in på IKEA i Bangkok. På beställning även köttbullar , sås och lingonsylt. Jättegott var det också!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Låter intressant med alla torkade frukter jag antar att det finns ingefära också.Trevligt med bröllop blir det i Sverige? Här är 15 grader kallt nu och vitt vitt vitt. Igår var ute på en promenad jag frös om kinderna så idag blir det nog innemotion som åskådare framför TV:n all skidåkning som finns. Ha de.

Eva Mattmar sa...

Skidåkningen saknar vi på TV
Vi har inte hittat vanlig ingefära . Bar något som liknar det och doftar som ingefära.
Ett bröllop blir i Uppsala och en bröllopsfest blir i Rio d Janeiro

Anonym sa...

OHH Eva vad det ska bli kul att träffa er igen och så hoppas jag att du mannekängar i din nya bröllopsblåsa.
Förstår att ni njöt av köttbullar och lingonsylt.
Jag kan se att Lasse promenerar med stora steg till Immigration office Skönt att han är bättre i sitt knä.
Vi längtar efter ljuset. Här hemma har vi inte sett solen förrän i dag, men bara ett litet tag. Det har varit regn,regn, regn och mörkt.
Kramelikram A-C o Bengt

Eva Mattmar sa...

Nu är det varmt och skönt här igen.
Och det är ljust. Kl är 7 och solen har just gått upp, havet kluckar mot stranden, snart dags att kliva upp och gå på morgonpromenad med Annikas gäng .idag ska jag besöka en sömmerska och se om jag kan bestämma mig för en modell på klänningen. Kram och välkomna tillbaka!

Anonym sa...

Hej
Nu har vi fått vinter i södra Sverige så på lördag blir det skidåkning i Stenkällegården i Tiveden. Lasse känner säkert till var det är någonstans. Har för mig att vi var där tillsammans någon gång för många år sedan. Kommer du ihåg dina lagg som hette ERBACHER?
Annars föredrar jag värmen därnere i HY. Det är så mkt lättare att leva i varmt klimat.
Inga lång kallingar, mössor, handskar, halsdukar, tjocka tröjor, undertröjor jackor etc.
Ha det bra i värmen!
Arne o Iréne

Eva Mattmar sa...

Tröja är bra att ha för nu är det lite kallt igen, bara 22,5 gr ikväll.
Kallt på salengen på kvällarna i vinddraget .
Jag minns Erbacher-skidorna med de tjusiga skruvade stålkanterna. Sedan köpte jag alumiumskidor av din kompis Rolf ??? Och senare Fischer och de sista var Blizzard men jag nådde aldrig fram till Carvingskidans inträde. Åkte mest på hembygd hundsläde. Har inget minne av Stenkällegården men det kan bero på seniliteten.Jag minns däremot vår Sälentripp och Österrike.
Vanravi väntar på er!

Unknown sa...

Så kul med er namnskylt!

Unknown sa...

Du måste maila en bild på klänningen när den är klar :-)
Hur blev er soffa efter att den blev omklädd?

Eva Mattmar sa...

Den är enkel och fin och passar bra till vår lägenhetsdörr. Killen som gjorde den fick se en bild av den uppsatt och han blev så glad. Kan vänta flera kunder ...

Eva Mattmar sa...

Om en vecka får jag komma på provning... Lägger upp en bild så småningom.
Soffan har inte fått nåt överdrag ännu, jag tror hon glömt bort det, eller så funderar hon hur hon ska göra det.