måndag 19 mars 2018

TV-inspelning i Bangkok

Mycket ska man vara med om....idag fick vi ändra dag för Tabatan, som Eva E och jag leder när Eivor har åkt hem till Sverige. Andra uppdrag väntade.....

Vi, som dansar linedance, fick förra veckan en förfrågan av Irene, som organiserar det praktiska med Thailand Open, om vi ville medverka i ett TV-inslag om linedance idag, måndag. Det ville vi!Vi var tre pers, som åkte med taxi till Bangkok kl sex i morse. Lena K, Ann-Christin K och jag. Drygt fyra timmar tog det med taxi till TV-Studion. Efter en lunch på andra sidan gatan blev vi visade in till receptionen för T-Sport.

Sen sminkade vi oss och varandra, visste ju inte om vi skulle få hjälp med detta. 

Vi bytte om till likadana countrykläder, vit blus och jeans eller jeanskjol, svart hatt och olikfärgade halsdukar. Nu var det dags att gå in till själva studion. Det första vi fick göra var att träffa sminkösen, som bättrade på vår makeup med läppstift och puder, som trollade bort skavanker i ”facet”! Håret behövde vi inte lyfta då vi skulle ha hatt...Tjusigt värre!

Sen var det dags för kamera-och ljussättningspersonal att rigga upp utrustningen. Mycket folk var involverade, vi träffade Irenes son Jazz, som är fysioterapeut och även inblandad i Thailand Open i linedance. Han gick igenom vad vi eventuellt skulle prata om, den som bestämde var reportern för TV-bolaget. Där är han i ljus kavaj. Om någon undrar vad som står på bordet så...

Ta, da....våra pokaler från tävlingen. De tog vi med oss som rekvisita och de fick en hedersplats. Lite iskaffe innan vi går ut ”on air”Så var vi igång! Tyvärr kunde jag inte ta bilder vid inspelningen då vi satt tillsammans med Jazz och reportern och jag fick en ”mygga” på mig och de andra en mikrofon. Reportern hälsade välkommen och pratade på thai om ....ja, vadå, vi förstod inte så många ord. Han pratade mycket och länge, sen pratade Jazz och här förstod jag att det handlade om olika länder som deltagit i Thailand Open nyligen. Han pratade om Amerika, där allt började och sen fick vi berätta om oss själva, hur länge vi dansat, vad man ska tänka på som nybörjare i linedance, hur vi mådde när vi dansar, vi betonade hur bra det är för minnet, koordination och koncentration, benstyrka och för humöret att dansa. 

Mycket fokus låg på våra priser, som vi vunnit i Social division, och på vår ålder, tänk att man kan utföra detta som 70-åringar!

Som avslutning fick vi visa en av våra tre tävlingsdanser, DHSS och den TV -filmades också, tyvärr med knappt hörbart ljud från min I -Pad. De hade inte möjlighet att använda några förstärkare i denna inspelningsstudio så det var en miss att inte ta med egen förstärkare, kommer alltid packa med den i fortsättningen, om fler tillfällen visar sig.


Delar av inspelningsgänget tillsammans med oss och Jazz t v 



6 kommentarer:

Titti08 sa...

Vad kul med TV-inspelning.
Härlig upplevelse.
Titti/Chortip villa

Eva Mattmar sa...

Ja, det var en annorlunda upplevelse.
Så mycket folk som var inblandade.

Eva Mattmar sa...

Nu gjorde det ingenting att jag inte fick med mig min förstärkare, eftersom ljudet togs bort efter en timme i etern, saknades säkert rättigheter att sända musiken. Därför är det alldeles tyst när vi dansar. Men jag hörde musiken första gången jag tittade. Och inne i programmet tränar vi och då var det ”music”...

Eva Mattmar sa...

Fel av mig, det hördes ingen musik när vi tränade heller...

Anonym sa...

Vad kul! Ni får vara med om mycket ni...
Snart är du tillbaka till gamla svedala, här har vi haft fina vårdagar m snösmältning.
Härligt ☀️ Hälsa Lasse
Kram Eva och Janne

Eva Mattmar sa...

Bara tre veckor kvar tills jag börjar packa! Ska bli kul att träffa er alla. Det har rullat på bra denna vecka. Vilka upplevelser utöver det vanliga. Osannolikt! Kram Eva.