lördag 28 september 2024

Paros och Naxos

Nu är vi i Grekland. En ö- tur i Kykladerna som består av ett antal öar som ligger runt om den heliga ön Delos där tvillinggudarna Apollon och Artemis föddes.

Mitt i Egeiska havet!

Flyg till Aten, buss till Pireus, färja till Paros, promenad till Mirsini Studios där vi bodde tre nätter.

Pireus hamn utanför Aten

Från dörr till dörr, Uppsala- Paros tog det 18 tim. Ungefär som det tar för oss att åka till Huay Yang, dörr till dörr.

Vi bodde så fint i Mirsini Studio ( rum med altan/balkong och kokmöjligheter) uppe på en höjd med utsikt över berg och lite hav. MEN- det behövs ett fordon, mc/bil om man ska bo där.

Väntar och väntar…….

Mer än två timmar mellan bussturerna, ibland drygt två timmar så vi har väntat och väntat på bussen.. för att inte tala om kvällen vi kom fram till Paros. Kl var åtta, vi ville äta nåt i hamnen, kl blev nio, ingen taxi fanns kvar, det var mörkt, vi började gå och gick i diket ca 4 km efter en mörk, trafikerad väg och kom fram sent till boendet där värden oroligt väntade  på oss. Helt vansinnigt! Tror ingen före oss har kommit gående med  tunga ryggsäckar! Inte på kvällen iaf…

Perfekt väder med 27-28 grader och sol varje dag.

God mat…grekisk sallad med fetaost, tzatziki, moussaka, souvlaki, gyros…och ett glas retsina, det grekiska vinet som smakar lite kåda eftersom de förr tillsatte kåda  från pine för att bättre kunna bevara det.

Ön Antiparos

Vi åkte till Antiparos en dag och besökte en intressant grotta på ön. The Cave. 85 m djup, 300 trappsteg ner, och upp. Häftiga droppstensformationer. Stalaktiter och stalagmiter.

Droppsten från taket som istappar, stalaktiter.

Droppar som når golvet bildar omvända tappar, stalagmiter

Många trappsteg..

Utsikt från the Cave

Sen blev det lunch vid stranden  och bad.

Vi besökte en bönekyrka.

Ett besök på arkeologiska museet i staden Parikia hann vi med.

Gudinnan Artemis

Statyerna från 5-6-700 år f Kr

Motivet från krukan är återskapat på bilden.

Krukskärvor från den minoiska kulturen ca 2500 år f Kr

Torsdag tog vi våra ryggsäckar och åkte färja till Naxos.

Bodde i en fin Studio  här  också men denna gång sett till att den låg på gångavstånd till centrum och strand.

Vi bodde nära den spännande gamla delen, Citadellet, där det finns restauranger, barer och små butiker. Det är som en labyrint och lätt att gå vilse bland alla smala gränder och prång.

Middag på restaurang Labyrint i Citadellet.

På kvällen måste man besöka Naxos landmärke, den antika bågen som hörde till ett tempel från Antiken , tillägnat guden Apollen. Det blev aldrig färdigt men ruinerna efter bygget finns kvar.

Solnedgången lockar många besökare.

Mycket folk samlas här varje kväll vid halv sju-sjutiden för att se solnedgången vid bågen.

Jag badade  också vid St Georges strand och gick på strandpromenad. Så härligt med det varma klara vattnet, och fina sandbottnen.

Här på Naxos var jag för 31 år sedan med Jenny.

Nästa dag var färjan bokad till ön Amorgos. Vi var färdiga tidigt, satt på ett café och väntade och väntade vid en av pirerna. Frågade en tyska och hon skulle med samma färja. Ingen färja med rätt namn kom in, till slut frågade vi en färjanställd, - Den andra piren svarade han och vi lubbade iväg men såg bara bakändan på färjan som körde iväg ut på havet… snopet är bara förnamnet…

Jaha! Inga fler färjor under dagtid, bara att boka nya biljetter och ett rum för en natt till.

Tur det inte är högsäsong så rum finns till rimliga priser. Blev ett bad till vid St George strand och en kyckliggyro i pitabröd på kvällen. Går ingen nöd på oss.

I morgon blir det speedboat till Amorgos.