tisdag 1 oktober 2024

Vandring på Amorgos

Det gick bättre att komma iväg den här dagen. Speedboat till Amorgos tog 1 h 10 min och boendet var precis vid hamnen. Med tanke på att vi ska med färjan  kl 5.45 i morgon så är det skönt att bo så nära.

Utanför balkongräcket växte ett fikonträd så det var bara att plocka mogna fikon direkt från trädet.

Så jättegoda dessa fikon var!

Ett hibiskusträd växte också vid trappan

En palmblomma vid havet.

Kvällspromenad första kvällen på Amorgos.
Vilken solnedgång!

Staden Katapola i bakgrunden.

Trädet har kastat ankar…

Vi har fått två hela dagar här på Amorgos där det är mycket lugnare än på de förra öarna. Vi åkte hit mycket för vandringslederna, och tur att vi sparade detta till slutet av resan för plötsligt slog vädret om och blev svalare och blåsigare. Igår var det rejält blåsigt och vi letade en vandringsled men kom helt ur kurs. Höll på att blåsa bort så vi bytte till en annan och gick en bit på leden till fyren men vände eftersom vi redan hade gått ganska mycket och det var långt till fyren.
Hem och vila våra trötta ben och ladda för kvällens middag i stället.

Skönt med lite lunch på balkongen.

På kvällen sökte vi en restaurang där vinden inte nådde in och hamnade på Youkalis som vi fått rekommenderad av ett par på färjan.

Jättegod mat och massor av gäster, så gott som fullsatt.

Nästa dag ett nytt försök till vandring och nu kom vi rätt. En tur till Chora nästan på andra sidan ön.

Färdig för vandring…

Det tog ca en timme att ta sig  uppför berget, 400 m ö h och den smala stigen var som en trappa uppför av naturstenar som bildade stigen.

Fantastisk utsikt över dalen.

En hel koloni av kaktusfikon.

När vi hade turkosfåglar  och organister i Mattmar så köpte Lasse kaktusfikon till dem. Dyrt och exotiskt i Jämtland men fåglarna älskade dem. Här växer de vilt, mycket frukter på dem fast det är så otroligt torrt i markerna så allt är brunt utom kaktusar och några barrbuskar med läderartade blad.

De här kaktusfikonen såg vi på promenaden till fyren.

Vi kom fram till Chora och tog reda på lite mer om staden på Google.

Där kunde vi läsa att Chora är administrativ huvudstad för Amorgos, staden ligger 400 m över havet och har 400 invånare. Byggd på medeltiden som en skyddsborg. Många kyrkor och små torg inne i borgen. Mycket större än man kunde ana från utsidan. Flera caféer, restauranger och butiker. Så typiskt grekiskt med vitkalkat och blått.

Även lite rött och grönt har smugit sig in bland allt blått.

Här ligger tre katter framför dörren. Många katter som vandrar omkring har vi sett på öarna men inga lösspringande hundar alls. Bara hundar i koppel.

Vi beställde in en kaffe på ett café, jag ville ha mjölk till och fick nog getmjölk. Gick jättebra till kaffet men  smakade lite annorlunda och hade mörkare färg än komjölk.

Sen hade vi en timmes vandring tillbaka och nu bar det iväg neråt och det var inte lättare att balansera på stenarna nerför berget. Det blev 10 km och ca 18000 steg idag. Lika mycket igår.
I morgon blir det färja till fastlandet och en natt på hotell vid flygplatsen. På torsdag flyger vi till Sverige efter tio dagars trevlig ö- tur.