söndag 19 mars 2023

Nuläget! Snart hemgång!

En vecka till har passerat.
Lasse har mycket ont i huvudet och ögat. Nervsmärtor som är svåra att bemästra. Han fick många sorter smärtlindrande mediciner och insomningstabletter vid senaste besöket på sjukhuset  i Hua Hin 10 mars De hjälpte så att han sov några nätter men smärtan finns kvar ändå. Nu har han bara en sorts smärtlindrande kvar och just nu är det bättre på dagen men på natten är det mera ont. Så sömnen blir lite hackig! På dagarna vilar han mycket, sover i vilstolen på balkongen, går till fiskdammen och matar fiskarna. Han har inte varit ute med salengen eller på byn alls sen början av februari. Han orkar inte mycket! Vi är mest hemma! Jag går på träning på Ranchen ofta och tar härliga strandpromenader på eftermiddagarna, nu ör stranden som bäst, bred och jämn med ett tunt ljummet vattenlager att gå i. Möter många bekanta som också tar vara på de sköna strandstunderna och får ofta sällskap till nya bron där vi brukar vända. Det  tar drygt en timme fram och tillbaka.

Nu är stranden så fin så vi kan gå ända fram till vändpunkten och tom runda klippan men då tar det drygt två timmar.

Igår tog jag mod till mig och åkte till tvätten med salengen. Man måste köra en bit efter Petch Kasem Road, huvudvägen från Bangkok till södra Thailand, och jag har dragit mig för att åka där. Men det var inga problem, man kunde köra på vägkanten och bilar och lastbilar hade gott om plats att susa förbi. Fick lämna in fordonet för tvätt och puts direkt så nu skiner den så rent och fint. Detta brukar ju Lasse sköta om!!

Så såg vi ut för 10 år sen, jag och salengen! Den har varit fantastisk att köra omkring med och blänker ännu!

Nu är jag i full gång med att ordna hemresan. Vi åker till Bangkok söndag 26 mars och tar in på hotell två nätter nära flygplatsen så får vi sova en natt och ha kvar rummet nästa dag tills vi flyger  på natten till tisdag kl 00.05. Nu rekommenderar de att vara på flygplatsen fyra timmar i förväg för de har nya maskiner för passkontroll och incheckning som folk inte förstår sig på så det blir långa köer!!! Det har alltid gått så smidigt på Suvarnabhumi flygplats förut.

Vi beställer aldrig ombokningsbara biljetter, inte heller nån bekväm plats i planet. Ekonomi för hela slanten…

Fick tips av en bekant att man kunde boka assistans på flygplatsen vilket innebär rullstol för den behövande och hjälp av personal, förtur vid passkontroll och vid ombordstigning. Utan kostnad! Det är bokat nu.! Försökte också byta från ekonomiklass till business klass så han får en bättre flygstol så han kan välja liggande/sittande ställning. Det skulle kosta 25000 kr per person att uppgradera så det får vara.! Han får en insomningstablett och hoppas det går bra att slappna av ändå! Försökte också få hjälp av SOS international med byte av flygstol men de har inte svarat.

Det blev en annorlunda halvlek denna säsong i Huay Yang. Jag lider med Lasse som har denna helvetiska värk i öga och huvud. Sjukdomen kallades ju förr helveteseld, på norska och danska heter den så än idag.  Fullt förståeligt!

En trevlig kväll fick vi i torsdags då Yvonne och Lars B kom hit med fyra pizzor och vi satt på balkongen på kvällen och åt pizza och drack lite vin/ö/vatten.Lasse var med  hela kvällen trots ”huvudkänning” men tyckte det var roligt att få besök i alla fall.

Snälla grannar kom förra söndag och lackade vår stenvägg i lägenheten. De hade köpt lack och lackat sin egen vägg och kom på att vi nog också behövde lacka vår, sen skulle de fortsätta med väggen hos Eva och Lasse P, Mycket uppskattat!

Lasse P och Lasse ”Lappen” i full gång!

Stenarna framträder mycket tydligare nu när de fått lite lyster. Tack bästa grannar!