torsdag 24 februari 2022

Februari i HY

Strandhäng igen efter en regnig period i februari.

Det brukar inte vara mycket regn i februari men i år blev det en vecka med mer eller mindre regn och mulen himmel.Bra för naturen, för oss longstay spelar det mindre roll men sportlovsfirare som kommer hit ca två veckor tycker vi synd om.

Nu är det sol  igen men väldigt blåsigt och stora vågor i havet.

Våra vänner från Norrköping har kommit hit, några veckor försenade pga coviden. Dag fem skulle de pcr- testas en tredje gång enl bestämmelserna och det skulle ske på SHA-++ hotell i Hua Hin. Vi åkte med dem i taxi till HH och passade på att söka ett års förlängning på vårt “O-visa non immigrant Retirement ” som gäller i tre månader.. Då kan vi lugnt återvända i höst utan nytt visum. OM inte något sätter stopp för det.(restriktioner, ny mutation, något annat)

Våra vänner blev frisläppta efter PCR-testet så vi fick eftermiddagen och kvällen  tillsammans.

Vi vandrade på den breda stranden och lunchade på ett strandställe, sittliggande i solstolar.

Regnet hängde i luften och himlen var mörk…

På kvällen besökte vi Cicadamarknaden  i södra delen av HH.

Lite folk på marknaden. Matmarknaden, som brukar vara så stor hade krympt till några få matstånd.Vi åt där och gick sen till scenen där ett  band spelade och sjöng

Nästa dag gick jag och Lasse till svenska konsulatet för att hämta vårt income letter.

Vi hade i förväg mailat in våra pensionsdokument och äktenskapsbevis. Denna  gång sökte vi som ”dependant”, då behöver man bara inkomstuppgift från en av oss och den andra kan följa med som dependant. Det papperet ska vara stämplat och undertecknat av konsul som brukar komma från Bangkok. Kostade 730 baht.

Vidare till Immigration Office med taxi. Långt från centrum, tog 20 min. Taxin väntade. Först kö till dokumentkontrollen . Hade vi alla kopior av passidor, departure card, visum, bevis på fast adress i gula broken, som vi fick när lägenheten var betald, ansökningsblanketter, foton, ritning och vägbeskrivning till huset i HY. Saknades bara en kopia på Income letter så det blev att köa till kopieringsapparaten. Nu var alla papper  i ordning.

Ny väntan på att komma en trappa upp till tjänstemännen och - kvinnorna i uniform med silverränder på axlarna,

Till slut vår tur. Upp en trappa, ny kö!

Så till slut- Tjänstekvinnan kollade igenom våra dokument, hmmm - vår gula bok där vi står registrerade på lägenheten dög inte, det skulle medfölja ettt stämplat köpes- eller  leasingkontrakt. Har vi inte behövt förut, sa vi! Då gick hon och pratade med en annan tjänsteman och kom tillbaka och började stämplai våra pass och vi blev godkända! Puh, en pärs! Vi vill ju inte göra om resan! 1900 baht/person  för förlängningen och 1000 baht/person för ”reentry permit”, ett intyg att du får komma in i landet i höst efter sommarvistelsen i Sverige. Varken lätt eller billigt att komma hit. Fast billigt och bra att leva här när man väl kommit in!

I lördags spelade vi boule, eller petanque som är det internationella namnet, på Nishaville. Boule är själva klotet på franska. Vi var åtta pers, herrar mot damer.

Eva E siktar och Eivor krattar…

Nej, vi vann inte!

Killarna kollar klotens avstånd till ” lillen”

Eivor får till ett kast…

Sedan åkte vi till Cha Bar och åt en jättegod pizza. De får bli pizzaleverantörer i fortsättningen.

Trevlig  eftermiddag med mysiga vänner!

Vi kör på med träningen på Ranchen. Yoga-Anna-Lena har åkt hem till Västerås och Mona S fortsätter med yoga/rörlighet ti och to. Tabata med Eivor nån-ons- lö.

Linedance onsdag em och fredag morgon.

Någon form av motion varje morgon utom söndag! Så skönt och stärkande!!!Rena träningslägret!!!