torsdag 23 september 2021

En vecka i Uppsala

 Hemma i norr igen efter en vecka i stadsmiljö. 

                Uppsala domkyrka, bild fr Google bilder

Åkte till Uppsala förra tisdag för att besöka  barn och barnbarn som jag inte träffat sen början av augusti när de åkte hem efter sin semester. 


Rönnbärsträdet utanför köksfönstret på Lagerlöfsgatan...

En så rolig vecka. Intensiv förstås, det gällde att hinna med så mycket som möjligt. 

Efter några månader i lantlig miljö med minst 8 km till närmaste affär och fem mil till närmaste stad så kändes det fantastiskt att bara ta cykeln till köpcentrum och matvaruaffärer! Det uppskattade jag! Och cykla till de nära och kära! Jag trivdes oväntat alldeles utmärkt i stadsmiljön.

Leon har varit hos Erik och mig hela veckan och jag följde med och lämnade honom vid skolan. Han är sex år nu och går i förskoleklass i en ny skola. 

Leon hade fotbollsträning på lördag fm. 

 

Mamma Beatrice och jag cyklade med honom dit. Vi satt på läktaren och tittade på när de tränade teknik och spelade träningsmatch på slutet. 

Julia, Leon och jag var på bio på lördag em. En ny biograf med bekväma stolar, fåtöljer, som kunde tippas bakåt, så man halvlåg och fick fotstöd! Inte alls som jag minns när jag var på bio senast. För att inte tala om godisförsäljningen. Förut en bemannad liten vagn att handla ett begränsat urval godis och möjligen en dryck. Nu en hel godisbutik med stort urval av även chips och olika drycker. Hmm, vet inte om jag tycker det är till det bättre med detta urval…Filmen var en barn/ungdomsfilm ”Sune firar midsommar”..,den var väl ok…Sen cyklade vi till Max och åt hamburgare. 

På söndag åkte vi med Clas och Jenny till svampskogen vid Fjällnora. 

         Julia, Leon och Clas letar efter kantareller..

Där hittade vi trattkantarell, rödgul trumpetsvamp, några kremlor och gula kantareller men mest blek taggsvamp. Julia plockade även blåbär. 

      Blek taggsvamp fanns det gott om ….

En härlig tur i friska luften och vi kom hem med mycket svamp. 

Carl bjöd på middag en kväll. Han är 16 år och har börjat på gymnasiet. Han går elprogrammet och får en yrkesutbildning till elektriker efter tre år. 

Han lagade thaimat, pad grappao med ris och stekt ägg. Min favoritthaimat! 

Khao pad grappao moo sap kai dao!

Ris wok basilika( Holy basil) köttfärs ägg stekt. 

Jättegott och välkryddat med chilifrukter av olika styrka. Tack Carl! 

Mycket mer hände denna vecka, stort som smått…

Julia och Leon bakade bullar innan bion. 

Vad gör Linn då? Jo, hon tränar konståkning för fullt. Morgonpass några ggr/ vecka och alla dagar i veckan utom en ledig. Julia tränar också konståkning men har lite mer ledighet. 

Orkidén som jag fick av Lasse och Leon förra året när jag fyllde år….den blommar en omgång till…

Jättevackra liljor som Marie fick av sin syster förra helgen när hon fyllde år. De doftade lite väl starkt så de fick pryda balkongbordet. Men fina är de!!!

Inga kommentarer: