fredag 3 januari 2020

Rapport från odlingen





Vägen in till odlingen mitt i byn.
Grönskan nedan tror vi är sockerrör.






  

En vecka efter frösådden av ” Phak bung”, ผักบุ้ง,  dvs Morning Glory samt sallad, morötter, chili, ”gröna blad”, rädisor mm så kunde vi konstatera att Morning Glory har tagit sig väldigt bra. Raderna ovan! 

 

De övriga fröerna kunde knappt skönjas, lite gröna blad i ena änden av landet där jag så mödosamt, bokstavligen i mitt anletes svett, luckrat upp och krattat jorden. Mest fröskott  från närliggande träd som har ramlat ner i jorden och tagit sig. De plockade vi bort! 
Nu skriver jag ”vi” för jag har fått med mig maken i trädgårdsarbetet. 



Han och jag rensade bort ogräs i Morning glory- raderna och gödslade landet med koskit. 
Vi försökte rensa de andra raderna också men det var inte lätt att veta om det var ogräs eller grönsaksskott. Bäst att vänta på handledning  av Yupa! 


Tomatplantor i långa rader. De var förgrodda och sattes i jorden som plantor.

 

Vi tittade till odlingen bakom restaurang Aunchan och där frodas det! Solros, papaya, dill, tomatplantor, chili mm. 

Papaya, malaco, มะละกอ på thai. 




Solros, ”dok thantawan”, ดอกทานตะวัน, Sunflower på engelska

Har googlat lite på Aunchan, fjärilsblomma, som restaurangen heter. Har funnit följande 

 


”Like green tea, Butterfly Pea Flower tea is full of potent antioxidants, and has even been studied for its ability to help protect the skin against premature aging (it fights against glycation, which is protein damage caused by an influx of sugar molecules).”

Verkar vara en nyttig växt som kan motverka både sjukdomar och hudens åldrande! 
Blommorna och växtdelarna används i restaurangköket både i matlagning och som dekoration. De serverar en blå hälsodryck gjord på egna fjärilsblommor. Tydligen kan man göra te av det också.  


Tomater från Yupas systers odling, säljes vid Aunchan.
Jättegoda, smakrika, 50 baht /påse. Som godis!



En dag när vi tittade till landet kom Tomas, vår tabatatränare och Carina på studiebesök tillsammans med Ola. De ville titta på odlingarna och Olas bevattningssystem. Jag har också fått förfrågan om att följa med och titta på ”våra” odlingar. Fröerna får väl ta sig lite bättre först!! 

Bredvid landet finns leverantörer av gödsel. De går och betar så lugnt och tittar lite nyfiket på oss.  Tror de känner igen oss nu. 




Inga kommentarer: