måndag 13 maj 2024

Växjö, Gränna, Norrköping, Uppsala, Täby, Mattmar

Rododendron i Norrköping

Detta blir ett inlägg skrivet vid två tillfällen.
Började skriva 2 maj och fortsatte 12 maj

Vårblommor överallt.
 Vitsippor och styvmorsviol på Omberg.

Vi åkte till Växjö på SM i 24 timmars Ultralöpning 27-28 april. Erik skulle springa och hade förberett sig minutiöst under lång tid för detta lopp. T.om varit i Dalarna isolerad i en stuga i två veckor för att inte drabbas av något virus. Tur var väl det för både Leon och jag var rejält förkylda under den perioden. Han kom till start ordentligt laddad, i toppform med stora förhoppningar om ett bra resultat. Men … ödet ville annorlunda, efter tre timmar började det smärta i låren på ett sätt han kände igen från EM i Verona.Trots massage och behandling gick det inte över och så småningom visade det sig att urinen började brunfärgas vilket tyder på Rabdomyolys, igen, med kraftig påverkan på njurarna så det var bara att bryta loppet, under stor  besvikelse.

Frukost på Teleborgs slott innan starten.

Supportteamet Marie, Leon, Lasse och Emmy kom sen.

Torbjörn Gyllebring vann SM-guld även i år.

Flera löpare drabbades av samma åkomma och fick bryta, ingen löpare gjorde särskilt bra resultat och till sist stod fjolårssegraren Torbjörn Gyllebring med guldmedaljen trots att han satt vid kanten och tittade på de sista 20 minuterna. Ingen kunde hota hans ca 24 mil, tvåan och trean gjorde honom sällskap för de var också säkra på sina platser.

Erik O.

Terese Fredriksson som vann damloppet 24 timmars för andra året i rad

På vägen till Växjö stannade vi till vid Brahehus vid Vättern och åt lunch. Vi passade på att ta en titt på Tycko Brahes slottsruin som uppfördes på 1600-talet och var tänkt som änkebostad till Brahes hustru Kristina Katarina Stenbock, men hon dog strax innan slottet stod klart och då kom slottet att användas som gästbostad. År 1798  drabbades slottet av en brand.

Vi bodde i grindstugan till Teleborgs slott och åt pampig slottsfrukost på morgonen.

Vi hade tält och sovsäckar med för Leon och Lasse att sova i under natten så de skulle kunna vara med och heja på kvällen och tidig morgon. Det blev grindstugan i stället när Erik inte var kvar på banan.

På hemvägen stannade Lasse och jag en stund i Gränna  och besökte museet och visningen av Andreexpeditionen, som ägde rum 1897 då ingenjör August Andre tillsammans med Nils Strindberg och Kurt Frankel skulle resa till Nordpolen med vätgasballong.

De startade från Danskön på Svalbard år 1897 med destination Nordpolen. Men …  de fastnade  på Vitön där de blev kvar ett bra tag bland isbjörnar och valrossar. De tog sig inte därifrån. 33 år efter förlisningen hittades deras kvarlevor  av en norsk expedition .

Isbjörnsfällar.

Andres luftballong

Lasse besökte Svalbard för 19 år sedan och såg fyndplatsen på Vitön så det var extra roligt för honom att besöka denna utställning av kläder, utrustning och fotografier av äventyrarna.

April månad har varit kall i år. Nu när  jag skriver är vi inne i maj, närmare bestämt 12 maj och vi är på väg norrut.

Vi tog vägen via Mattmar och övernattade hos Bosse och Meta, våra goda vänner som vi inte träffat på 10 år, inte sen vi flyttade från Mattmar! Så roligt att träffa dem! Vi åkte en sightseeingtur i Mattmar och tittade på vårt gamla hus som vi sålde 2012 när vi började tillbringa vintrarna i Thailand och somrarna i Norrbotten. Tack Meta och Bosse för övernattning och god middag när vi kom och frukost innan vi åkte vidare. 🙏

Förra veckan åkte vi till Norrköping och hälsade på hos Sören K. Vi kom dit på måndag, Sörens bror Claes och Birgit var där. Efter lunch åkte vi till centrum och gick en promenad efter Motala ström och tittade på rododendronbuskar i olika färger,  former och olika långt utslagna

Såna stora vackra blommor!

. Exotiskt med rododendron, finns inte i norr.

Knoppar på väg att slå ut…

Sen tittade vi på hällristningar i Himmelstalund nästan mitt i stan, daterade till bronsåldern ca 1800-500 f.kr

Norrköping är den stad i världen som har flest hällristningar inom stadsgränsen enl Google

Ca 1700 hällristningar finns på berghällarna, uppdelade på Björnhällen, Yxhällen och Svinhällen.

Nästa dag blev det sightseeing i Östergötland! Först till Linköping och lämna Daisy hos Jennys familj. Daisy är Sörens trevliga hundvalp.

Första stoppet blev Rökstenen vid Röks kyrka.

Till minne av sonen Vämod ristade fadern Varin mer än 700 runtecken i den fyra ton tunga sten som idag är känd som Rökstenen. Det är den finaste runsten Sverige har från 800-talet.

Sen åkte vi till Omberg och parkerade en bit upp på berget.Vi laddade med fikalunch, kaffe och  Birgits goda mackor, bullar och kakor. Sen kunde vi gå upp till Ombergs hjässa, en rejäl uppförsbacke.

Sjön Tåkern

Utsikt över Vättern

Utsiktstorn med plåtskyltar som pekade mot kyrkor och minnesmärken i landskapet.

Tåkern igen…

Från toppen och utsiktstornet hade vi utsikt över Vättern och på andra sidan Västergötland, vi såg fågelsjön Tåkern och slättlandet med odlingslandskapet och en mängd kyrkor på håll. Vilken utsikt! Det var mäktigt.

Efter detta åkte vi till Naturum vid Tåkern.

Här häckar gås och mås…

Här fanns prinsessan Estelles sagostig med frågor om fågelungar och en groda som kväkte ”Vill du gifta dig med mig” när man gick förbi den. Estelle är hertiginna av Östergötland.

-Vill du gifta dig med mig?

Dessutom var det utställningar om djurlivet inne i Naturums byggnad.

Om fåglar som häckar och fiskar i sjön. Så fint och lärorikt uppbyggt. Stora fönster ut mot sjön där gäss med ungar promenerade omkring. Dit kan man åka många gånger och upptäcka nya saker.

På kvällen var vi trötta efter alla intryck, det blev en tidig kväll.

Nästa morgon hängde regnet i luften och Sören bokade tid i bowlinghallen. 90 min bowling, jag får väl inte ens iväg klotet till käglorna tänkte jag!

Vi blev tilldelade en bana, klot i olika storlek och byta av skor  till bowlingskor. En instruktör visade hur vi skulle hålla klotet och tänka när vi rullade iväg det. Jag försökte följa hans råd och ja, resultattavlan visar hur det gick.

Tack för god match, Sören och Lasse! Bättre lycka nästa gång!

Vi träffade P-O och Anita i bowlinghallen, de hälsade på Sören och Ann-Christin i HY när de bodde grannar med oss. Så kul att träffa dem, ca 10 år sen sist…

På kvällen blev vi  bjudna på en fantastisk middag hos Birgit och Claes. Medelhavsinspirerad lax med sallad Caprese. Så gott! Tack!🙏

Tack Sören, Claes och Birgit för finfina dagar och utflykter! 🙏💕🙏

Torsdag morgon åkte vi hem till Uppsala för att packa och åka norrut.

Ännu ett trevligt besök har vi hunnit med….

Fredag 3 maj åkte vi bil med Anders Gantemar till Christina Johansson som bor i en villa i Täby Kyrkby. Så fint hon bor i ett hus med flera sovrum med plats för gäster och mycket planteringar och blommor på tomten. Tack Christina för bubbel med tilltugg och en god laxsoppa till lunch. 🥂🍾 Trevligt med en pratstund, vi har ju en del att uppdatera från vår tillvaro i Huay Yang.

Nu är det söndag kväll 11 maj och  vi har precis kommit fram till vårt sommarställe i Norrbotten. Fåglarna sjunger alltid högt när vi kommer på våren, i år var det ingen snö kvar på marken. Allt är i sin ordning och vi väntar på värme och att börja sätta frön i pallkragar och plantor i växthusväggarna. Sen väntar vi på sommargästerna som brukar komma runt midsommar och en månad framåt….