lördag 23 mars 2024

Lasse fyller år!

”Nyss” fyllde han 75 år!

Dags igen, denna gång för att fira jämn!

Vi åkte till Hua Hin och tog in på hotell fyra nätter. Passa på att shoppa och fira.

Kom hit med ”skrammeltåget” i onsdags. En upplevelse att åka det tåget! Dörrarna är öppna, svårt att få sittplats, stannar på 16 hållplatser på 2,5 timmar, kostar 25 baht/person( ca7 kr) men man träffar ofta nån farang eller thai att surra med. Denna gång en dansk som hade cykeln med sig och cyklat runt i  Thailand ett par månader. Så nöjd med cykelturen! En thaitjej satt bredvid mig och hjälpte mig med uttal och betydelse av ortsnamnen vi passerade. När vi kom in i Hua Hin började det ÖS-regna, har inte kommit regn på månader!! Vi tog en taxi till hotellet DusitD2 där vi bokat fyra nätter.

Kvällsutsikt från hotellfönstret över den upplysta trädgården

Trappan upp till poolomådet ser ut som en slalombacke i kvällsskenet…

Hotellet är fräscht och modernt, lugnt läge, vi hör inte ett ljud utifrån,  jätteskön säng, saknar dock balkong.

En fantastisk takpool med sköna bås att sola och vila i.

Gym och fitnessanläggning samt  bar i anslutning till poolen.

Stort frukostutbud som passar alla kategorier. Flera asiatiska soppor och rätter och europeisk frukost med ägg och bacon, bröd och tom ostskivor,  yoghurt, frukt och danska wienerbröd.

Torsdagen var uppehåll från regn hela dagen och vi var på Market Village och betade av en lååååång lista med saker att handla.

Torghandel utanför MV med några nya frukter.

Vad är det? Jo, Kad Kokoa fick vi veta. Fick smaka en kärna ur den stora frukten. Tuggade sönder kärnan och inuti små blå frön som smakade …. ingenting. Googlade vid hemkomsten och det var tydligen något som används i st f kakao. Därav namnet. Hmm. undrar vad som används i chokladfabriken..

På kvällen blev det nattmarknad i centrum med mera inköp och middag på andra våningen av restaurang

Fredag 22 mars- den stora dagen.

Efter frukost tog vi en lång promenad på den fina stranden, så långt att vi inte orkade gå tillbaka i värmen utan tog en grön pickup-taxi som går i skytteltrafik från centrum till södra delen.

Sen till takpoolen och en stunds skön vila i vilobåset.

Dags för lunch och ett besök i The Chocolate Factory.

Såg lite dekoration av bakverk och försäljning av produkter.

Rör ihop chokladsmet och dekorerar bakverk…

Restaurangen i anslutning serverade mycket exklusiva chokladdrinkar och chokladglasscuper förutom ett stort utbud av maträtter. Allt kostade en bra slant och vi bestämde oss för gulaschsoppa med tunn brödbit och var sin drink och cup. Jättegott!

Så god soppa..

Stor glasscup…och en mintchokladdrink till mig. Chokladen smakar precis som den ska - Kad Kokoa eller kakao??

Fin trädgård med ett porlande vattenfall…

Hem igen för lite vila och poolhäng.

Kvällen började med mousserande vin på hotellrummet.

Sen till ett ställe vi fått rekommenderat att besöka. En Food Court vid Soi 88 med musikunderhållning. Vi hade sökt reda på det dagen innan och dagtid  var det tomt och öde med massor av sittplatser och en stor tom scen.

På kvällen fylldes platsen av gäster, musiker och dansare..

Vi beställde in mat och stora Chang och lyssnade till 10-mannaorkestern, de spelade så högt så ingen konversation behövdes, låtarna avlöste varandra.

15 tjejer dansade på den avskärmade platsen nedanför scenen. Många från publiken gick in och dansade tillsammans med tjejerna, ibland långdans och ibland på rad.

Hög stämning ändå till— det började droppa lite från ovan, folk lämnade sina bord och drog sig under taken, det blev ÖS-regn och snart var det lika tomt bland borden som på dagen!

Alla stod under tak, ingen tog sig därifrån, musiken spelade, ingen dansade längre.

En rolig trollkarl bland matgästerna underhöll oss ett tag med ballonger och trollkonster.

Regnet avtog så småningom och vi vågade promenera tillbaka till hotellet. Lite duggregn bara men vilka vattensamlingar efter vägen! Vi blev varnade av en mötande kvinna som hade gympaskor att vattnet stod högt på vissa ställen men vi hade foppatofflor och plastsandaler och kunde vada fram i flera decimeter högt ljummet vatten.

Hemma, lite blöta, drack vi kaffe och goda kakor från chokladfabriken och resten av skumpan.

Sen sov vi gott…

Idag vilar vi, får bli lite poolhång och ikväll blir det ett besök på Cikada- marknaden. Vi bor nära den och där är det mysigt att äta middag och sitta i den fina trädgården och lyssna till musik.

Kaffe Macciato testade jag på Blue Port!

I morgon tar vi tåget tillbaka till Huay Yang…

💕💕💕 💕💕💕 💕💕💕 💕💕💕 💕💕💕💕

Några dagar tidigare… måndag kväll… överraskade våra grannar och kompisar Lasse med att bjuda på drink på balkongen och middag på Cha Bar!

Drink på balkongen hos Eva och Lasse P

Eva E omgiven av Lars B, Lasse P och Lasse Ö

Ytterligare en Lasse E sitter utanför bild.

Alltid god mat på Cha Bar( gamla Blå stolarna)

Kvällen till ära blev det också dessert!

Tack så mycket alla fina grannar och kompisar!!

🎂🎂🎂 🎉🎉🎉 💕💕💕 🎉🎉🎉 🎂🎂🎂

Söndag kväll bjöds det till 50-årskalas på Piranya, också kallat restaurang Taket

Det var ”Nattis”, som fyllde 50 år ( jag trodde hon var 35, max 40 år. Hon är sambo med Jan Ö i vårt hus. De bjöd alla som ville och kunde på middag. Vi och Eva och Lasse P gick dit och där var det uppdukat med dricka, vårrullar, nötter, frukt mm som förrätt.

Flera gäster kom och sen fick vi beställa vad ville från husets meny till varmrätt och sen fortsatte festen till sena natten med karaoke mm. Vi åkte hem tidigare, hade ju måndagsträningen halv åtta att ta hänsyn till. Men det blev ett riktigt 50-årsfirande av Nattis!

Tack för en trevlig fest! 🙏