fredag 8 april 2022

Hemma i Sverige med covid


Så blev det vår (o)tur!

Erik sa när han mötte oss på Arlanda förra tisdag att ”alla” får covid, ni kommer också att få det. Tror jag inte, tänkte jag, vi har klarat oss så länge. Jojo, fem dagar efter hemkomst fick Lasse ont i halsen och kände sig hängig 


Två streck- ingen tvekan! 

Självtestet visade positivt! Två dagar senare fick jag ont i halsen, kände mig frusen och febrig. Självtestet klart positivt!  Nu har vi varit orkeslösa och halvt om halvt säng- och soffliggande i fem resp tre dagar. Sover lätt 12 tim/natt. Många TV-serier har betats av, det enda vi orkar med. 

På Suvarnabhumi

Bye, bye Bangkok! 

Resan hem gick  bra, med mellanlandning i Helsingfors. Troligen blev vi smittade på flygplatsen eller planet. Eller någon affär i Uppsala. Omikronvarianten är mycket smittsam. 

I Thailand var det några enstaka faranger och thai som man hörde hade testats positivt. Där hade alla munskydd  medan här i Sverige är alla munskydd och restriktioner borta. Nåja, det verkar vara en snäll variant av covid, inga lungbesvär och inte många som behöver vård på IVA.

Så roligt att träffa alla här i Uppsala, redan första kvällen var det familjemiddag hos Jenny och Clas. En kväll var vi bjudna på räkor hos Jan och Eva.

Vi tog en promenad runt högarna och kunde hitta både tussilago och partier med snö. Vädret har varit lite kyligt med minusgrader och snöfall denna första vecka i april. 



Lite skillnad mot 34 gr i Thailand! Men jag läste att när vi åkt hem kom det in ett högtryck från Kina så temperaturen sjönk till ca 25 gr! Då frös farangerna i HY! Lät skönt, tycker jag. 



Leon hade födelsedagskalas i söndags, lite försenat eftersom han hade vattkoppor när han fyllde 7 år den femte mars. 

Mamma Beatrice hade dekorerat och fixat så mycket gott. 



Söndag fm hade Leon träning i fri idrott i den fina IFU-  hallen som ligger 50 m från deras bostad. Där tränade de på stafetter och hinderbana. 


Samma dag hade Julia och Linn Vårshow i Ishallen. Minst tio grupper bjöd på en varierad och fartfylld konståkningsshow, sminkade och uppklädda! Så roligt att se. 


Sen blev vi sjuka!!!!!

Sista veckan i Huay Yang var det också full fart. 

Sista tabata och linedance för säsongen. 

Vi och Måd och Christer var bjudna till Nok och Ola på middag en kväl. Tre rätter med vårrullar, kycklingmassaman och frukt. Så gott och trevligt. Vi har hjälpt Nok med SVA 3 inför hennes sjuksköterskestudier i Sverige. Lycka till Nok och hoppas du kommer in på Karolinska på ett års introduktionsstudier för att börja jobba som svensk sjuksköterska. Thailändsk sjuksyrra är du ju redan! 

Vi var också hemma hos Sören och Ann-Christian på födelsedagsmiddag för Lasse. De har hyrlånat sitt hus på Villa Waree i sex veckor och tagit avsked av det eftersom de sålde det förra säsongen. 

En kväll var vi hos Bengt och Ann-Christin som också sålt sitt hus på Botanica och nu lånade de syrran Cecilias hus vid stranden på Vannava-området vid Mars. 


Här fick vi en bild från Luleälven i norr. Gudrun C tog bilden när hon åkte skidor på älven och passerade vår badplats. Vi har ju röjt en massa träd  för att få utsikt och nu finns en ansenlig hög med kvistar, grenar och skräp som vi tänkt elda upp vid tillfälle. Kanske blir det en majbrasa till Valborg. 


2 kommentarer:

Unknown sa...

Tråkigt att ni blev sjuka. Tur att ni hade spruta så ni inte blev så sjuka. Jag har känt mig lite snorig och trött sista veckan men har inte testat så jag vet inte om det är covid. Har hållit mig hemma. Fredrik har haft liknande symtom men det var inte covid närhan testade sig.
Vilket snöoväder vi har haft i helgen.ca 50cm tung snö kom på1dygn.
Vi åker till Njavve på tisdag o blir där över påsken.
Glad Påsk! Krya på er! Kram

Eva Mattmar sa...

Tack! Hmm, kan ha varit covid… Jag tog ett andra test idag för att ”friskförklara” mig ( fast jag kände mig inte frisk), på sjätte dagen, nu måste det vara negativt. Det vare så positivt det kunde bli!! Segt det här, men lite lagom sjuka. Synd att inte få vara med barnbarnen som jag längtat efter… och efter påsk åker vi norrut.
Glad Påsk! 🐣Ha det så bra i Njavve!