lördag 21 mars 2020

Uppbrott

Så har vi kommit till säsongens sista dag i Huay Yang.
Vi tvättar, packar, städar, tömmer kyl och frys, packar in salengen i presenning, flyttar in balkongmöbler, stänger ner.

I eftermiddag blir det en långpromenad på stranden, som är som en dröm så här års.
Bred, med ett tunt vattentäcke att gå i. Ljummet vatten och vågor som möter stranden.
En och annan strandhund hälsar på oss, de är så snälla och trevliga och får en klapp när vi möter dem.

Vi faranger, som varit här länge, får ju röra oss fritt i byn och vandra på stranden. Annat är det med de faranger (européer, amerikaner, dvs de som inte är asiater) , som har kommit till Thailand efter 6 mars i år. De har hemkarantän i två veckor, får inte lämna huset och tomten. Inte besöka marknader eller gå på stranden. Snälla grannar och anhöriga förväntas lämna förnödenheter och hämtmat vid dörren! Nu har coronaskräcken slagit rot här också.
Liten uppdatering bara två timmar efter att blogginlägget skrevs- olika bud ang karantänen- pratade nyss med Hanne som just kommit tillbaka till HY efter besök i Malaysia, som är klassat som riskland. Hanne och Björn har karantän nu, oklart om det är sju dagar eller två veckor men de får gå på stranden, åka och handla, tom besöka restauranger. Vad som gäller är oklart och kan ändras från dag till dag.

Det är informationsmöten på kommunhuset och igår var det information i vår foajé på Van Ravi Residence för alla som har kommit hit efter 6 mars.
Vi höll andan och skyndade förbi församlingen på vår väg till stranden. Man kan ju ifrågasätta lämpligheten i att samla så många nyanlända faranger på samma ställe!!

De hade också feberkontroll efter Mellanvägen igår. Vet inte om det gällde alla, som passerade, eller om det var nyanlända som skulle kollas. Nu är det inte längre kineser som är presumtiva smittbärare, det är folk som kommer från de elva riskländerna, däribland Sverige. Mötte Airu och Gunilla på stranden igår, nyss hemkomna från Australien, men de kunde röra sig fritt då Australien inte uppfattas som riskland.

Massageställen är stängda pga smittorisk. Inte restaurangerna!
För vår del blir det halv hemkarantän i Sverige, då vi ska bo med Erik och Leon. Vi får avvakta med att träffa Jenny med familj.

Seniorkillarna i byn har en träffpunkt kallad Ventilen. De träffas en gång /vecka på olika restauranger och berättar om nyheter i byn, någon berättar om en resa, en hobby eller sitt fd jobb. Dricker lite Chang-öl och avslutar med en tävling, frågesport eller nåt annat.

Seniordamerna har under några år haft en liknande träffpunkt under ledning av Eva B, som nyligen flyttade hem till Sverige för gott. Vi kallade oss Snäckorna och upphörde med våra träffar för ett par år sedan. Yvonne och Siw tyckte vi skulle göra ett nytt försök i år och tog initiativ till nya träffar på onsdagar samtidigt som Ventilen har sina möten. Det blev ett väldigt bra gensvar, första gången var vi nära  trettio damer, sen har det minskat pga av hemgångar men sista träffen i onsdags samlade ändå tio deltagare.

Namnet ja, vi hette Snäckorna förut, och tyckte vi behövde ett nytt namn! Vi inventerade lämpliga namn i  grupper och kom med många förslag. Efter omröstning enades majoriteten om namnet Pärlorna.
Det var meningen att vi skulle göra ett studiebesök på Sanukskolan, svenska skolan i Huay Yang och träffa Patrik, ägaren. Efter skoltid. Men.... på morgonen kom besked att skolan var inställd , likaså besöket. Skulle tro pga virushotet!

Vi hade ”sista kvällen med gänget” igår.  Mycket trevligt. Först ett bouleparti på den breda stranden. Jämn match där herrlaget fick in det trettonde klotet först, men damlaget hade tolv pinnar, eller var det elva?

Nåväl, efter detta blev det dusch och ombyte och en tur ner till strandrestaurang Nong Pu för drink och kvällsmat,

En mojito före maten...

Yvonne, jag, Eva och Lasse B och Lasse
Foto Jonny B

Sen hem till Eva och Jonny på kaffe och en fantastisk kladdkaka med jättegoda jordgubbar och grädde och glass. Mums!
Sen hade Yvonne med sig ett frågespel om ”vad hände 2019”
Inte så lätta frågor om bla musik, film och litteratur, sport och politik.
Yvonne stod som segrare när korten var slut! Grattis!
En mysig kväll!

Glömde nästan att dagen började halv åtta med säsongens sista tabatapass. Marie Ö har lett de två sista passen för  denna gång och kört hårt med oss med lite träningsvärk som resultat, efter all träning i flera månader! Hon hittade nya oanvända muskler! Bra jobbat och vi hoppas hon kommer tillbaka och kör med oss.
I morgon åker vi minibuss till ett hotell i Bangkok och på måndag kl halv tio går, förhoppningsvis, planet direkt till Arlanda. Vi har inte fått några indikationer på att turen är inställd. Många, som vi pratar med, har problem med inställda turer och besvär med mellanlandningar och transfertransport.
Vi fick erbjudande om uppgradering av plats i flygplanet och det tog jag som ett tecken på att turen inte var inställd!
Så i morgon blir det munskydd (trots att folk säger de inte hjälper), handsprit och försiktighet på hotellområdet, på flygplatsen och i planet. Sen karantän i Sverige! Man hör ju till riskgrupp 70 +!