tisdag 21 augusti 2018

Taknocken och lite småjobb

Nu väntar vi på besök från Norrköping. Sören och Ann-Christin, Claes och Birgit. Ska bli så roligt att träffa dem.  

Plåttaket är nu på plats, även Lars har klarat takläggningen bra. Fast det var spännande med taknocken, då han fick klättra uppför stegen som balanserade på trappavsatsen till sovloftet och sedan sitta gränsle över nocken, vilket inte fungerade med hans artrosbesvär. Så det blev att vila en stund, spänna på sig en sele förankrad på båda sidor av stugan och sitta på huk och sätta fast nockplåten. Puh!! Nu är det gjort och taket ser så fint ut. 

Vädret är betydligt kallare nu, men ändå tvåsiffrigt på dagarna, vi är ju så bortskämda med höga temperaturer denna sommar. Normalt skulle man inte tycka det var kallt.  Jag rensade stranden från ogräs igår, det måste göras några gånger per sommar om den inte ska växa igen. På väg upp i skogskanten hittade jag två smörsoppar, inte så vanligt att hitta ätbar svamp här. Vid kusten plockar de mycket kantareller, men här hittar åtminstone jag inga matsvampar. Hörde av en bekant att hon hade hittat mycket Karljohansvamp uppe i skogen. Så det kanske finns. Smörsoppen är en rörsvamp, det finns inga riktigt giftiga soppar, de kan smaka illa och de rödaktiga ska man inte ta. Gallsopp finns det en som man inte ta befatta sig med. Men smörsoppen är gul och fin på undersidan och känns igen på att det bruna skinnet är väldigt lätt att dra av, kan dras av på ett drag, vilket inte går med andra soppar. Den här smörsoppen var inte maskäten heller så den fick följa med i middagsmaten....

Vad mer har vi gjort, jo, jag har rensat ogräs i rabatterna runt huset och börjat kolla på stenpartiet bakom huset, vad vi ska göra med det. Just nu är alla kantstenarna samlade i två högar och det blir troligen gräsmatta på den gamla rabatten men själva stenpartidelen får vara kvar med kattfot och gröna bladväxter.  Målat några stolar har jag också roat mig med. Lasse har satt fast  nya vindskivor på magasinstugan eller härbret. Vi har inte bestämt vad vi ska kalla stugan. Fast de små sovstugorna, friggebodarna, fick namn idag. Petersstugan och Camillastugan. Efter mina kusiner, som sålde allt detta till oss. Vi är så nöjda med köpet!!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ni har verkligen fått till det, snyggt jobbat och med livet i behåll.
Så kul att ni får besök, hälsa så mycket från mig, Janne träffar de i kväll. Ha det då trevligt! Kram

Eva Mattmar sa...

Tack! Janne kom igår och hälsade på. Jätteroligt att han kommer hit. Idag har vi varit turister i Jokkmokk.

Unknown sa...

Vilket underbart ställe att bo på. Det var kul att se bilderna från Jokkmokk. Nya "gamla" samekyrkan var speciellt roligt att se. Det finns en minnessten efter prosten Ullenius utanför (morfars farbror tror jag). Mormor och morfar bodde närmaste granne och mamma och pappa gifte sig där. Vår familjebibel försvann tyvärr i lågorna. Kram från Karin.