fredag 24 augusti 2018

Besök från Norrköping

Så kom de äntligen! Sören och Ann-Christin, Claes och Birgit. Så himla roligt att få träffa dem! Det var bara Claes som varit i Norrbotten förut. De andra hade aldrig varit så långt norrut. Sören hade som mål för vistelsen att smaka surströmming och bada i Luleälven. Lasse hade som delmål med Sörens besök att få tips och råd om byggnation och renovering. (Fast mest tyckte han det var roligt att träffa de fina och trevliga kompisarna) Sören har ju haft byggnadsfirma under sitt arbetsliv förutom att han är utbildad pilot och flygkapten. De kom på tisdag em och på onsdag åkte vi till Jokkmokk. Där åkte vi runt och tittade och fotade.... Polcirkeln...Claes, A-C, BirgitHär skär själva Polcirkeln-linjen igenom.

Vidare till Gamla Samekyrkan

Det finns en trämur runt om kyrkan. Det sägs att på vintern lade man de avlidna inne i muren och väntade med begravningen till tjälen gått ur marken och man kunde gräva en grav.Aitte museum är ett måste...A-C tittar ut ur kåtan..Livets träd..Sen blev det lunch på mitt favoritställe Smedjan som förestås av ett par från Iran.På Smedjan odlar de tomater utomhus!och blommor...förutom att de lagar god mat. Det blev grekiska färsbiffar och stekt potatis för de flesta av oss.  ICA- raiden hann vi med, köpte Raidentygkassar och den exklusiva Jokkmokkskorven, både rökt och original.. Vi avslutade med en tur till järnvägsstationen där Inlandsbanan går och Jokkmokks nya kyrka blev fotad.

På vägen hem till stugan hade vi sån tur att vi fick se några renar vid vägkanten, varav en vit ren med ståtliga horn. De gjorde sig ingen brådska utan vi kunde fotografera dem i lugn o ro..

Glömde att skriva att på väg till Jokkmokk åkte vi in i vackra Vuollerim och tog lite bilder på kyrkan som ligger så fint vid Kyrktjärn.

Så var det dags för första elddopet... Surströmming

Sören fick äran att öppna burken, Fotograferna beredda..

Tre av fyra besökare åt surströmming för första gången, den fjärde tyckte det luktade mest illa och gick ut då och då under middagen för att hämta frisk luft. Av misstag hade jag köpt färdigfileade fiskar, jag tycker man ska bena dem själv och hitta romfiskar om man har tur. Det var nog tur att de var färdigbenade för de åt duktigt av strömmingen, minst två filéer var tillsammans med potatis, lök och tunnbröd. Helt godkänd premiär! ( 2,5 filéer för Sören), som förgyllde fisken med lite röda vinbär!

Nästa dag blev ett besök till Storforsen, Pite älvs stolthet. Lilla forsen bredvid en av jättegrytorna. Mycket bra spångad led, ca två km ner till hotellet där vi åt lunchbuffé innan hemfärden. Det fanns ett kapell i anslutning till hotellet, samt småstugor att hyra. Säkert många som gifter sig här och har bröllopsfest i hotellet.

Några rovdjur att beundra...

Hemma igen var det dags för Badet i Luleälven.  Vi har haft 20-22 grader i vattnet i sommar och badat mer än på många år, men nu var det halvvarmt i luften, lite blåst men solen skymtade fram och vi tog tjuren vid hornen, på med badkläder, Lasse, Sören och jag slängde oss i älven, jag med termometern i hand och den visade bara 16-18 grader nu. De kalla nätterna har kylt ner vattnet. Ann-Christin stod på stranden med filmkamera så det finns filmbevis på simturen. Tyvärr inga stillbilder.

Innan middagen gick vi till Knabben till Håkans fina grillplats och beundrade utsikten. Middagen blev en mer östgötsk specialitet-paltbröd med fläsk och vit sås. Något jag har lärt mig uppskatta med tiden....

I morse åkte de tillbaka till Norrköping. Vi tackar för besöket, Lasse har en att göra- lista efter rundvandring mellan stugorna med Sören. Vädret har varit riktigt skapligt under hela besöket. Vi tackar vädergudarna också för idag har det varit mörkt och regnat ordentligt!

Tack för presenten vi fick av våra gäster. Detta ”livets träd” är tillverkat i Linköping av Sörens och Ann-Christins dotter Jenny Lilja. Ett verk av koppartråd, tvinnade till stam och grenar, göres inte i en handvändning utan tar en hel arbetsdag att tillverka. Står nu uppe på hörnskåpet och väntar på spotlight som får belysa det fina konstverket.