torsdag 19 oktober 2017

32 grader i Thailand!

Börjar sakta acklimatisera oss i värmen. Runt 31-32 grader visar termometern på em vid templet.

Resan gick väldigt fort och lätt, åtminstone flygresan med Norwegian, vi kom iväg i rätt tid och landade efter knappt elva timmar. Sen tog vi taxi till södra station i morgontrafiken, som kröp fram. Bussturen till Huay Yang brukar vara bekväm men denna gång fick vi åka med en buss med trasiga stötdämpare och det kändes hela den fem timmar långa resan!! Nåväl, fram kom vi och stannade till vid Si Shop för att handla lite frukostmat och be Si ringa efter en taxi. Men hon föreslog att en av hennes anställda skulle köra hem oss så vi anlände med saleng till Residenset med våra resväskor.

Allt var sig likt i vår lägenhet och efter uppackning och kvällsmat på Saos så var det skönt att ta igen lite förlorad sömn.

Nästa dag blev det mera shopping och rundtur i byn. Vi träffade paret K på Villa Waree och besökte en ny restaurang på kvällen, The Garden, som ligger mellan Botanica och Maews. Mycket god mat till mycket bra priser. Det blev favoriten Pad grappau moo sap, khao kai dao,            pet/ nit noi, med pric naam plaa

Naam soda...

Igår åkte vi till Surin Beach för att ta en strandpromenad. Vi tog vägen förbi Mars - området där de har rivit den stora villan vid stranden och bygger upp tre nya Beach front villor.

Husen från landsidan..

Här jobbas det febrilt...

Här är husen från strandsidan, ca 25 m fr stranden ....Villa Vannavi ska de heta...

Mars- området färdigt för inflyttning, med fylld pool i förgrunden..

Stranden lutar lite så här års, den är som mest promenadvänlig på våren och sommaren. Vattnet i havet kändes varmt och behagligt...

Tänk vad tiden går, ni är redan på plats. Vi kommer ner den 17 januari, o stannar i 7 veckor denna gång. Förövrigt kan vi hälsa från Jämtland, vi var där i helgen. Snön sågs vit på fjälltopparna, magiskt!
Ha det gott båda 2 i vårt paradis! Hälsar Irene o Bertil

Tråkigt att vi inte fick ses något i sommar. Nästa september åker vi till Malta.Hoppas att det blir möjlighet att träffas på något vis då. Ni kanske kommer till Mattmar igen. Ha det så jättebra nu hela den långa vintern. Nu har Annika och Ulf köpt ett större hus i Trångsviken det är skönt för deras hus var ju så litet. Här är ruggigt och kallt jag vill inte att det ska bli vinter. Vi ska till Sandviken i början på nov. Bosses mamma dog i somras så det blir unsättning.Hon blev 94 år. Många kramar till er.Bosse hälsar.

Eva Mattmar sa...

Vad roligt att ni ska stanna i sju veckor!
De veckorna kommer också att gå fort.
Jag åker till Sverige över jul och nyår i år också. 18 dec till 18 jan. Synd att vi inte kom samtidigt.
Fint med snö i Jämtland, om än bara på fjälltopparna ännu. Det blir så ljust och fint.

Eva Mattmar sa...

Det var verkligen synd att vi kom till Mattmar när ni var bortresta. Vet inte när vi kommer nästa gång. Ni får komma till oss i stället, till Thailand och / eller Norrbotten.
Visst är det väl fint med riktig vinter med snö och lagom kyla. Det värsta är väl ishalkan och det oberäkneliga med töväder och extrem kyla. Roligt för Ulf med familj att få ett större hus. Det behövde de, fast deras förra var charmigt med en fin trädgård.
Bosses mamma fick ett långt liv, men alltid tråkigt när det tar slut. Min faster Inga-Greta fyller 94 år i februari, hon verkar trivas bra på äldreboendet i Harads. Fast lite ensamt blir det nog när vi åker iväg på hösten.
Lasse hälsar! Kramar från oss.

Nu får ni njuta i en annan del av världen.
Världen är inte så stor. Min Eva var på bussresa till Gardasjön. Vid något ställe under resans gång, träffade de ett annat bussällskap från Mattmar
Eva kom att prata med en kvinna ( jag tror även hon heter Eva) om hon kände dig. Det gjorde hon, så världen är inte så stor.Jag tror att de båda "Evorna" hälsar till dig/er./ Kram Marianne

Eva Mattmar sa...

Undrar vilken Eva det var? Vi är ju några stycken. Roligt med såna sammanträffanden.
Vi har flera såna här i HY, folk som vi inte träffat på många år..