torsdag 17 november 2016

Träning i HY och svalka på FB

Nu börjar det fyllas på i huset. 
Våra grannar Karin och Bengt från Kristinehamn kom idag samtidigt som Rolf och Solveig från Nynäshamn så nu lyser det på några fler balkonger på kvällarna.
Våra aktiviteter är igång på allvar nu.
Tabatan på torsdag lockar allt fler deltagare, idag var vi över 30 pers varav 10 herrar som styrketränade i intervall enligt Tabatametoden.
    Konditionsträning..
    Eivor leder oss i alla övningar.
      Välförtjänt vila till härlig musik...

Vi håller till på Ranchen och det finns gott om plats, från början var vi ca femton
Idag drygt trettio, fler tillkommer för varje pass.., 
På måndag morgon har vi smidighetsgympa där vi tränar hela kroppen i rörlighet och styrka.
Igår kväll satte vi igång med linedance
Vi var åtta dansare och vi hoppas på fler deltagare då vi vet att linedance är så bra för välbefinnandet, enligt studier.
     Bild lånad från Google bilder.
" Linedance är bra för hälsa och välbefinnande, ökar lyckokänslan och tränar minne, koordination och kondition."

Lite mer hjärngympa får vi på bridgen. 
Två ggr /vecka åker vi till Orchid-området till Stina H och spelar bridge på hennes altan. Idag var vi två bord som funderade på buden och hur spelet skulle bedrivas för att få så många stick  som möjligt.
Jag fick också en repetitionskurs  i finska då jag satt vid samma bord som Stina och hennes väninna från Helsingfors. De pratar helst finska med varandra och jag pluggade ju finska ganska intensivt för drygt trettio år sen. 
Förstod  iaf lite grann vad de sa...

Hertta-risti- ruuttu- pata, och så räkneorden  förstås.  Blir bra att blanda upp med thailändska som jag också försöker lära mig.
Vi har varma dagar, vi håller oss gärna i skugga och simmar i poolen, mitt på dan är jag helst inomhus...
Men på Facebook finns en grupp som heter " Du vet att du är från Jokkmokk om du....." och där kan man hitta vackra vinterbilder att svalka sig med..

Denna kyrka passerade jag varje dag på väg till högstadiet/ korrespondensgymnasiet under åren 1962-1966  på vintern i trettio graders kyla, ofta barhuvad för att inte förstöra frisyren, hade sovit med rullar i håret. Vansinnigt! 

Jag bodde i Jokkmokk från 1961-1968 under tonårstiden och min mamma bodde där till 2007, då hon flyttade till Uppsala, min pappa dog redan 1984. Det har blivit några besök där under årens lopp.


Inga kommentarer: