söndag 8 maj 2016

En oas i Bangkok.

Fredag morgon åkte vi, Måd, Lasse och jag till Bangkok med Soms Taxi.
Lite problem att hitta ingången till hotellet men till slut så blev vi installerade i Pinnacles Lumpinee Park Hotel, ett trestjärnigt fint boende nära Lumpineeparken.
   Lasse hittade genast en kompis på hotellet.

Eftermiddagen ägnades åt att hitta en väg till Lumpineeparken, inte det lättaste, trafiken ni vet. Sen åt vi lunch på ett enkelt thaiställe i kvarteret.
På kvällen var det musikunderhållning på Pinnacles View, baren vid poolen uppe på taket.
    På 15-e våningen i Pinnaclehuset.

Vi tog var sin drink och lyssnade på musiken och snart bröt vi upp för natten.
Vi hade bestämt att träffas kl 05.50 för att ta oss till parken eftersom det är lite svalare tidigt på morgonen.

Vi tog mc-taxi dit, var sin mc, tre killar körde oss så fint till en ingång till Lumpineeparken. Det tog tre minuter men vi hittade ju ingen väg att gå!
Och vilken park!

Grönt och lummigt, ingen trafik där inne, små sjöar med trampbåtar, vattendrag med sköldpaddor och varaner, massor med folk som motionerade runt asfaltvägarna.

Folk som tränade på redskapen, chi gong, tai chi och zumba.

Aktivitet överallt, en riktig oas mitt i Bangkok.

Här kommer varanen simmande.

Det var lördag och extra mycket folk i rörelse, ett motionslopp, Fruit run, pågick med hälsokontroll vid en ingång med provtagning och blodtrycksmätning.
         Solen har just gått upp
Allt detta kl halv sju på morgonen.
Måd sprang och tränade en timme, Lasse och jag gick runt tre km-banan och tittade och fotade, helt förundrade över att så mycket folk var i rörelse.

Hemma för frukost vid åtta och sen var det "stora shoppardagen"
Vi besökte Platinum och MBK, men så mycket shoppat blev det inte. Lite presentkläder till barnbarnen, men mest gick vi och letade.
På kvällen åkte vi Metro  och SkyTrain till området Nana och besökte en musikrestaurang där  vi åt middag.

Vi hann med ett jazz/blues ställe till och en Chang-öl till innan vi åkte tillbaka till hotellet.
Idag gjorde vi ett försök att shoppa lite till, men hittade inget bra ställe på nära håll så då tänkte vi ta en promenad i den fina parken men fick ge upp pga av värmen , drygt 36 gr mitt på dagen i stekande sol!
Vi åt lunch på ett enkelt ställe, 100 baht för två, och tillbringade em på taket vid poolen på var sin solsäng.

Jag tog ett par vändor i poolen.
På kvällen åt vi kyckling på ett uteställe i närheten. Jättegott och trevligt!
Nu är det bara några timmar kvar innan vi ska åka till flygplatsen Suvarnabhumi. Kl nio går planet och kl fyra svensk tid landar vi på Arlanda om Norwegian håller tiden. Då får vi äntligen träffa barn och barnbarn som vi längtat efter så mycket!