lördag 31 oktober 2015

Några "smådjur" på besök

Igår fick jag besök i köket. 
Lasse låg vid poolen. En gigantisk geting flög in genom loftgångsdörren och satte sig på bardisken och började spankulera omkring runt datorn, pennburkar och högtalare. 
Jag stirrade förskräckt på den minst 4 cm långa insekten och tog några bilder. Grannen Bengt föreslog att jag skulle dammsuga upp den. När jag hämtat dammsugaren så var getingen borta. 
Den vill man inte trampa på eller sätta sig på så jag var angelägen om att hitta den och mycket riktigt, på datorsladden bakom en resårbit hade den tagit skydd, satt alldeles stilla nu som om den anade faran. Det blev att kalla upp Lasse från poolen som fick oskadliggöra den. 
Vilken gadd och vilken getingmidja!
Hittade den på Google bild, men inget namn på den.

Karin och Bengt, våra grannar , köpte några fåglar och insekter i Bank Krut som de hängt upp ovanför balkongräcket för att skrämma duvor och insekten var precis en sån här geting.
Den är gjord av kokosnötter och mycket effektiv att skrämma bort duvorna som gärna vill häcka på balkongerna och på loftgångarna.
Häromdagen såg vi en centipede, drygt fem cm lång. Inte heller att leka med. 
Den kröp på vägen, det lär finnas två sorter varav den ena är giftig och ger upphov till onda sår.
Ser ut som en tusenfoting med en mssa fötter.
Vi hade en bönsyrsa på loftgången också.
    Beskedliga djur, jämförelsevis ....fast honan äter upp sin hane efter parningen.



Inga kommentarer: