torsdag 22 oktober 2015

Dengue-feber !?

Värmen fortsätter! 
Drygt 30 gr hela tiden och lite fuktigt så det känns så varmt. Somliga säger att det är som i maj, då det är som varmast. Snart börjar den kalla årstiden, nov-feb, så då hoppas vi på behagligare väder. 
Lasse och jag gick med gångargänget i måndags, solen sken och det var varmt....och efter drygt halva loppet gick jag "in i väggen"  och fick sätta mig  vid en thairestaurang och vila och Lasse hämtade salengen och körde hem mig!
Knallgröna risfält som vi passerar på promenaden.

         Efter vägen till PKK
Dagen efter åkte vi till Prachaup Khiri Khan för att köpa några nödvändigheter som saknas. Vid hemkomsten kände jag mig trött och frusen! Mycket riktigt-feber och magbesvär. Läste allt jag hittade om Denguefeber, inte att leka med! 

Den orsakas av Aedes-myggan som det finns fyra varianter av. Symptomen är som influensa, feber och ledvärk, rödsprängda ögon och utslag på kroppen. Efter ca en vecka är man återställd, även om många känner sig orkeslösa upp till en månad. Sen är man immun mot den myggan, men inte mot de andra tre.
Andra gången man drabbas blir man ännu sjukare och det finns risk för inre blödningar med ödesdiger utgång. 
Så en gång är OK men andra gången kan det vara ajöss...
Inga botemedel finns...mer än att skydda sig från myggstick med myggmedel och kläder.
Gårdagen tillbringades i sängen men idag är jag på benen igen även om jag inte är upplagd för träning precis. 
Någon dengue hade jag nog inte...

Nu något annat...
Vi har en palm på balkongen och när vi åker härifrån på sommaren ställer vi ner den i trädgården bland alla andra blommor och växter från huset. Personalen vattnar växterna och luften är fuktig under regnperioden. Efter första sommaren palmen stod ute såg den bedrövlig ut och vi fick skära loss flera blad. 
Men i år ....såg den ut så här ...
            Fräsch och fin ...
Vi har också köpt några orkidéer att pryda rummet med.


Och några tåliga växter till elefanttavlan på balkongen.


4 kommentarer:

Anonym sa...

Krya på dig./Kram Marianne

Eva Mattmar sa...

Tack Marianne!
Är mycket bättre idag,
Ska t o m följa med Lasse ut och äta ikväll. Åtminstone ska han äta. Jag kanske nöjer mig med en flaska vatten.
Lustigt, för en av de nödvändiga sakerna vi köpte i PKK var en digitalvåg, behöver ta bort några kilo, så jag fick lite hjälp på traven så att säga.

Anonym sa...

Usch lät inget vidare, men skönt att du mår bättre. En nyhet här hemifrån är att Markus och Johanna har förlovat sig, så kul!
Idag är det höststormar gäller här, men det är ju höst på riktigt, så det är ok.
Hälsa Lasse.
Kram Eva och Janne

Eva Mattmar sa...

Så roligt med Markus och Johanna! Hälsa och gratta!
Mår mycket bättre idag, som vanligt igen. Är ju inte van att ha några krämpor så jag blir så ynklig ...
Det är väl dags för frosten att koppla sitt grepp om Sverige.. Vi fryser då inte! Ha det så bra! Såg lille Axel på fb. Så jättefin han är. Måste vara fantastiskt för Anna och Erik.
Kramar från oss!