måndag 25 augusti 2014

Björn vid myren och mer renoveringsprojekt.

Vi brukar plocka hjortron vid Asptonmyren några kilometer härifrån.
I år är det nog bara Janne som plockat några liter där. Undrar om han vet att någon har satt upp en webbkamera vid kojan och på bilder kan man se att två björnar kommit fram vid ung samma tid varje dag. Ja, "webmaster" har lagt ut mat att hämta.
Bosse hade fått några pappersbilder på björnarna som jag fotade av.
Från webbkamera.
Alla bilder på björn är tagna med webbkamera.

 
Förra året när Lasse och Jenny skulle plocka blåbär och /eller hjortron i skogen så fick de bråttom till bilen när de fick syn på denna färska bajshög...

     Foto: Lars Olofsson

Nu är vi inne på nästa projekt. Renovering av farstun. Allt är utrivet, tapeter, takpapp och korkmattan ska bort när tak och väggar är klara.
Nya takplattor inköpta, väggbräderna blir vitlaserade som i köket, dörrar och panel ska målas. Det blir ljust och fint i den annars så mörka farstun. Ny byrå och skoskåp väntar på att flytta in.
I köket återstår lite målningsarbete....
Vi har börjat med soffan som målades och fick nytt tyg och nya kuddar. 
Soffan i köket har i alla tider varit en populär viloplats med uppsikt över det som händer i köket. Intressant att se vilka färger den haft under årens lopp, vi skrapade fram röd och grön under den rosa färgen som den hade de sista åren.
Den blev ljusgrön för att passa in i det gröna köket.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Men vad ni är duktiga!! Fint blir det. Kram Eva

Eva Mattmar sa...

Tack Eva! Det blir nog fint i farstun, taket är klart nu, vita takplattor. Dörr- och panelfärg är beställd . Lasse sköter allt i byggväg, jag kan måla och sköta markservicen ..

Anonym sa...

Hej
Björnarna skulle inte jag vilja möta. Grymt stora.
Arne

Eva Mattmar sa...

Jag tjoar och väsnas när vi går efter gamla vägen där det inte är långt till myren. Det fanns inte mycket björn när jag växte upp här.

Annika sa...

Härligt med fina stora björnar i det fria! Kul med ett nytt projekt, det ska bli spännande och se när det blir klart:-)) Må så gott båda två!

Eva Mattmar sa...

Tack Annika!
Projektet fortskrider,... Klart inom en vecka hoppas jag..
Hmm ... Björn i det fria, bara jag slipper möta dem, men det vore roligt att se björnar från bilen.

Anonym sa...

Kommer du ihåg när vi plockade blåbär Eva när vi skrämde bort björnen eller björnarna! Vi packar lite nu och åker på måndag till Kanarieöarna det ska bli skönt för här har vi kallt och regn. Ser framför mig va fint ni får i huset.Ha det bra och hälsa Lasse så mycket.

Eva Mattmar sa...

Jo, Meta, jag minns hur vi ropade till varann för att skrämma bort björnen och vi hörde visslande ljud.
Det blir fint i och utanför huset , lite i sänder...
Ha det så jättebra på K-öarna!
Hälsa Bosse!