lördag 9 december 2017

 10 december-Nobeldagen mm

Fortsättning på föregående inlägg...



Här var det snögubbe och julgran i värmen utanför MV



Efter besöket på Immigration åkte vi till Market Village för att bl a köpa ljusslingor till balkongräcket. Nu lyser de upp vår tillvaro och balkong, ser så adventsfint ut...



Vi var hos Cay och Gunilla på ett glas vin innan vi åkte till The Garden, en nyöppnad restaurang mln Botanica och Maews med god mat till bra priser. Cay och Gunilla hade adventspyntat balkongbordet med röda ljus från Jämtland, vörtbröd och ost, frukt, nötter och choklad. 



I morgon är det 10 december, Nobeldagen. 10 december är också en speciell dag för mig för det är min studentdag. För 51 år sedan tog  jag studenten på Hermods Korrespondensgymnasium i Malmö. Efter åk 9 i Jokkmokk kunde man välja att flytta till Malmberget och gå ett vanligt gymnasium eller bo kvar hemma i Jokkmokk och gå korrespondensgymnasium. Jag valde Jokkmokk. Då fick man  vara disciplinerad och läsa själv  och gå på lektioner ca 10-15 timmar/vecka. Vi läste 4-6 ämnen i taget och tenterade av dem allt eftersom. Vi fick åka till Malmbergets gymnasium för vissa tentamina. Två gånger under dessa tre år fick vi åka tåg till Malmö, bo på elevhem, gå preparandkurs i två-tre månader på Hermods och tentera de ämnen, som var huvudämnen i linjen vi valt. I mitt fall var det språk eftersom jag gick Allmänna linjen, språklig gren.  Andra gången kunde man ta studenten om man klarade tentorna. Vi var några från Jokkmokk, som tillsammans med många andra från hela landet, tog studentexamen 10 december 1966. Det föranledde en notis i lokaltidningen med foto. När jag gick igenom Inga-Gretas urklippslåda så hittade jag detta urklipp..En nöjd och lycklig kvartett..                             Fr vä- Ethel Strömberg, Berit Eriksson, Eva Nillson och undertecknad. 

Inga kommentarer: