måndag 13 februari 2023

Koh Phayam

Nu är vi på hemväg  efter fyra dagars tur till Koh Phayam som är en ö strax söder om Ranong. En riktig paradisö!

Långa stränder, många resorter, mysiga bungalows, fantastiska solnedgångar mm

Vi var 32 pers som åkte iväg på fredag morgon i tre minibussar . Efter ca fyra timmar var vi framme i Ranong på Thailands västsida på gränsen till Myanmar.

Därifrån åkte vi speedboat till Koh Phayam med ett stopp vid Ko Chang för att släppa av passagerare. Inte att förväxla med det stora Koh Chang som ligger på östra sidan mot Kambodja.

Vi hade bokat mc till vårt sällskap som bodde på Long Beach men alla motorcyklar var tyvärr upptagna så det fick bli tuktuk till vår resort.

Smala cementvägar med sprickor och skador så vi satt med andan i halsen vissa sträckor. Vi var 12 pers som bodde på vår strand i söder och de övriga bodde på en annan strand på västsidan.

Putte och Siw åkte egen motorcykel och var redan på plats när vi anlände. Vi hade tre bungalows på Long Beach resort och tre bungalows hos grannen Lazy Hut.

Min och Lasses bungalow var den enklaste, lufthål-och springor  i väggarna, skeva dörrar… tur att det inte regnade! Sängarna var ombonade med heltäckande myggnät från taket så inga insekter hittade in. Sköna sängar, golvfläkt och frisk luft hela natten. Så skönt!

Kingbäcks bungalow med havsutsikt…

De andra bungalowerna hade inte mer bekvämligheter men åtminstone hela väggar!

Utanför hyddan fanns sköna hängmattor där åtminstone jag tillbringade åtskilliga timmar.

Vi åt frukost och lunch i vår barrestaurang och middag åt vi tillsammans med de övriga sex pers som bodde på  på Lazy Hut, grannresorten. Första kvällen hos oss, andra kvällen hos dem och tredje kvällen gick vi över till  Lazy Huts grannresort,  Green beach resort.

De övriga 18 deltagarna träffade vi inte på hela tiden då vi inte hade några mc att åka omkring med.

Varje morgon halv åtta träffades vi, 10-12 boende, på stranden och gick hela strandremsan som var säkert 100 m bred.  Ca en timme tur och retur. Magisk start på dagen!

Sen blev det bad i havet och långfrukost på stranden vid baren.

På lördagen hyrde vi två tuktuker för sightseeing på ön.

Vi besökte ett tempel på östra sidan, i ”pirorten” där vi gick iland.

Förgyllda buddhor och buddhor utan guld….

Sen åkte vi till Buffalo Bay på västra sidan.Där fanns det raukliknande formationer..

Ön är ca 10 km lång och 5 km bred.

Nu har vi kommit högt upp på ön. Stället heter Hippy  Bar. Byggt av drivved. Värt ett besök,

Baren i närbild.

Otroligt  häftigt att vandra omkring i alla rum och våningar.

Baren på lite avstånd.

Andra dagen tog vi det lugnt med läsning i hängmattor, långfrukost och långlunch. Några snorklade lite.

På kvällen gick vi till Green resort bar för kvällsmat.

Varje dag satt vi och övriga gäster på stranden och beundrade solnedgången.

Det var en mycket fin och prisvärd resa. Billigt enkelt boende, utan varmvatten, AC och kylskåp.

Hemma igen på måndag kväll och jag saknar vinddraget i hyddan där vi bodde. Så svalt och skönt det var! Det börjar bli varmt här nu!

Tack till alla som följde med på resan!❤️