tisdag 11 juli 2017

Vilka fina besökare vi haft och får denna vecka!

Igår fick faster Inga-Greta trevligt besök från "förr i tiden". 
Två damer som hon inte träffat på 50 resp 53 år. De var bara ett år gamla när de senast sågs. 
På den tiden jobbade IG på spädbarnshemmet i Boden. 

Dit fick barn komma om deras mamma var sjuk eller inte kunde ta hand om sitt barn eller i väntan på att barnen skulle adopteras eller bo i fosterhem. Barnen kunde vara nyfödda när de kom och vara kvar till ett års ålder.
Somliga var kvar nån månad, ett halvår eller tills de fyllde ett år. 
Dit kom Anneli,född i Gällivare 1964 och Maria, född i Boden 1967. ( fel av mig, född 1966 !)
Båda flickorna adopterades av var sin familj i Luleå, där de växte upp.
De har senare fått kontakt med sina biologiska föräldrar och fått höra hur det var för dem att lämna sina barn. Ofta hade mamman inget val om hon blev gravid utan att vara gift. Det fanns inga ekonomiska möjligheter, ingen hjälp för ensamma mammor. Svårt att få behålla sitt jobb och det var inte socialt accepterat att vara ensamstående mamma. Pappan hade inga rättigheter om han skulle kunna ta om sitt barn. Han ansågs inte vara kapabel att fostra barnet själv.
Många barn kom till spädbarnshem i landet. Bodens hem var i drift från början av femtitalet till 1979. Det fanns plats för 20-25 barn. Fram till att p-pillret kom i mitten av sextiotalet var hemmet fullbelagt, men sedan minskade barnantalet. På sjuttiotalet fick även mödrar bo på hemmet med sina barn. 
Senare blev hemmet ett hem för funktionshindrade barn och ungdomar. 
Inga-Greta jobbade här från 1954, som barnhemsbiträde, till 1979, då hon och de funktionshindrade barnen fick flytta till två villor. 
Spädbarnshemmets lokaler blev 
lokaler för kommunens musikverksamhet
och bytte så småningom namn till Snabelhuset. 
Andra personalgruppen som jobbade med de små barnen var barnskötare, föreståndaren och läkare som kom på besök med jämna mellanrum. 
Biträdena hade olika arbetsuppgifter, förutom att sköta barnen hade de enligt rullande schema hand om tvättstugan och städning av lokaler, kökstjänst med bakning, dukning och ta emot matkantiner, som levererades från storköket på Kronikerhemmet i huset intill. Var sjätte vecka hade alla utom föreståndaren vakvecka, då de arbetade ensamma på natten och skulle trösta och  söva de barn som vaknade. 
IG trivdes mycket bra med sitt jobb och eftersom hon jobbade där så länge och aldrig var långledig eller sjuk så vet man med säkerhet att hon skött om både Anneli och Maria när de var små. De har ju inga minnen eller foton från den tiden och ingen som kan berätta, så de har sökt efter någon som vet mera. Via min blogg, inlägget Bodenbilder april 2015, så fick vi kontakt via messenger, och kunde ordna en träff med faster IG. Jag hittade lite bilder, som fanns i Inga-Gretas fotolåda och Anneli hittade en bild på sig själv som ettåring, taget strax innan adoptionen. 
Vi hade en mycket trevlig eftermiddag, då vi fikade och tittade på varandras bilder och pratade gamla minnen. 
Inga-Greta och jag tackar för besöket och presenter! 
Igår kom Jenny med familj från Jaktviken vid Luleå, där de bott hos Camilla och Janne och barnen fått leka med sina kusiner en hel vecka. 
Här studerar Linn och Julia släktkartan, som bror Jan forskade fram på sjuttiotalet. 

Igår landade Yannes mormor Marli, som kommer från Rio de Janeiro. Idag åker de vidare med bil hit till oss. En liten nätt biltur på tolv timmar efter flygresan som 
tog ännu längre tid. Hjärtligt välkomna!
Ruben kommer på torsdag så snart är vi fulltaliga! 
Och några magiska bilder från älven, där vi satt i lördags kväll och beundrade solnedgången. 

Tord och Lena från Uppsala, som brukar besöka Huay Yang tillsammans med Jan och Eva, kom på besök till Norrbotten några dagar. De fick en riktigt fin helg med sol och bad även här!

13 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Eva!
Stort tack för igår! Så fantastiskt fint gjort av dig att ställa upp för oss med supergott fika, gamla foton och att vi fick dela eftermiddagen med dig och Inga-Greta.
En liten detalj är att jag är född 1966, alltså ett år äldre än vad du skrev i ditt inlägg, men det gör inget alls. :-)
Åren går ju så rysligt fort nuförtiden!
Önskar dig och de dina en fin sommar, kram från Maria

Anonym sa...

Så kul att läsa! Hade varit trevligt att vara med, men med huset fullt av barn, barnbarn och vänner hinner man inte med allt.
Hoppas det kommer fler kvällar vid älven, men tiden går fort så snart är vi tillbaka hemma i Uppsala igen.

Eva Mattmar sa...

Tack själv för det trevliga besöket.
Jag tyckte nog du såg så ung ut så jag drog bort ett år, men det är rättat nu. Det var en fin stund tillsammans med gamla foton och minnen, det satte igång många tankar efteråt.
Önskar dig en fin fortsättning på sommaren.
Kram Eva

Anonym sa...

http://www.e-magin.se/latestpaper/b530cshd/paper#/paper/t9dqbdv3/4

Erat hus i mattmar till salu

Eva Mattmar sa...

Hej! Har kollat på www-adressen men kommer bara till "Åre idag" och jag hittar inga husannonser. Det finns ett hus i Mällbyn till salu på Hemnet och några hus på bolit.se men inte vårt gamla hus.

Eva Mattmar sa...

Nu hittade jag annonsen på Åre idag.
Den finns inte på Mäklarhuset ännu.
Skulle vara roligt att se lite bilder av huset. Tyckte det såg ut som en gammal bild i annonsen.
Dyrare nu än när vi sålde!

Linda sa...

Inga Greta ser ju riktigt pigg ut, så kul att läsa sin blogg och titta på alla fina bilder.
Stora kramar från Linda

Viktoria Pappila sa...

Hej!
Jag heter Viktoria och adopteras från spädbarnshemmet i Boden 1967. Jag kallades då Anna och min biologiska mammas namn var Savekso eller liknande. Roligt att läsa om någon som jobbat där. Jag hittade detta inlägg när jag sökte på spädbarnshemmet i Boden, ser nu att det är några år sedan det skrevs. Roligt ändå. Viktoria

Viktoria Pappila sa...

Hej!
Jag heter Viktoria och adopteras från spädbarnshemmet i Boden 1967. Jag kallades då Anna och min biologiska mammas namn var Savekso eller liknande. Roligt att läsa om någon som jobbat där. Jag hittade detta inlägg när jag sökte på spädbarnshemmet i Boden, ser nu att det är några år sedan det skrevs. Roligt ändå. Viktoria

Viktoria Pappila sa...

Hej!
Jag heter Viktoria och adopteras från spädbarnshemmet i Boden 1967. Jag kallades då Anna och min biologiska mammas namn var Savekso eller liknande. Roligt att läsa om någon som jobbat där. Jag hittade detta inlägg när jag sökte på spädbarnshemmet i Boden, ser nu att det är några år sedan det skrevs. Roligt ändå. Viktoria

Eva Mattmar sa...

Skrev ett långt svar men det publicerades inte. Testar därför här,.

Eva Mattmar sa...

Försöker igen...
så roligt att du hittade blogginlägget om Spädbarnshemnet i Boden.
Då har min faster Inga-Greta skött om dig också! Hon älskade verkligen sitt jobb och sina små barn! Föreståndaren, syster Maja, brukade säga att det var så lugnt när IG hade vaknätter. Hon spred lugn och harmoni även till de små barnen. Jag och mina bröder stod, står ännu, henne nära och det var så roligt när hon kom hem på lediga dagar. Hennes föräldrahem var granne med vårt hem. Då berättade hon om sitt jobb och barnen som var små personligheter redan då. Vi har säkert hört talas om dig också! Hon hyrde ett rum på övervåningen av Spädbarnshemnet och ibland hälsade jag på hos henne några dagar när jag var i tioårsåldern. Jag fick inte vara bland barnen, de var rädda jag skulle smitta ner er med förkylning eller andra sjukdomar så jag fick hålla mig i hennes rum.
Publicerar nu och fortsätter sen så svaret inte blir för långt för Google ..

Eva Mattmar sa...

Inga-Greta fyllde 97 år förra tisdag och jag skrev ett inlägg om henne, ” Inga-Greta 97 år”
Jag skrev också om hennes 90-årsdag.
Hon bor på ett äldreboende i Harads bara åtta km från sitt föräldrahem. Hon fick coronavaccin i januari och har inga krämpor. Hon mår bra, närminnet sviktar, men hon är med i samlingsrummet på dagarna och blir väl omhändertagen av fantastisk personal på hemmet. Vi hälsar på henne på somrarna när vi bor i vår hemby. Tyvärr med restriktioner förra sommaren.
Tack för ditt inlägg och ha det så bra!
Eva.