måndag 31 juli 2017

Dags för hjortron!


Sista dagen i juli och solen skiner på oss från en molnfri himmel, 23 grader i luften.
Vi fick sommar till slut även om vi misströstade när vi hade besök från Uppsala och Brasilien. Då var det regn, mulet och kallt! Hela tiden!  Så trist!
Som tur var fick Jennys familj känna på finvädret förra veckan. 
Linn och jag byggde sandslott på stranden...
De åker vidare till Uppsala idag och flyttar in i en ny, större lägenhet i morgon.

Lasse och jag gick upp till en myr i närheten och plockade hjortron i förrgår. 
Det är ett bra hjortronår i år sägs det.
B
 Blommande ljung och skogskovall efter vägen..

Fina stenpartier med mossa och alger, som bildar mönster på storstenarna..

Och ett jakttorn förstås, här jagas det älg i september...

Det röda på stenen som jag trodde var nåt järnhaltigt ämne, fick jag lära om häromåret då jag var med på en skogsexkursion med en biolog. Det är en grönalg, Trentopohlia, som ger rödfärgen på stenarna. Violstensalg är det svenska namnet.
Hjortron hittade vi också, bara att ösa in i hinkarna. 

Nio kilo fick vi ihop tillsammans. 
Förra gången när Lasse var ute ensam plockade han tre kg. Idag åkte han med Bosse på fyrhjulingen och förhoppningsvis kommer han hem med flera kilo...

5 kommentarer:

Camomillapilla sa...

Och jag och Anders som fick äran att smaka hjortronen tillsammans med glass . Mums! vad gott!

Camomillapilla sa...

Och jag och Anders som fick äran att smaka hjortronen tillsammans med glass . Mums! vad gott!

Eva Mattmar sa...

Roligt att det gick att kommentera!
Ibland är det problem, men plötsligt så lossnar det. Vet inte vad det beror på...
Kul att ni kom och smakade lite hjortron.

Anonym sa...

Åh så gott m hjortron, vilken tur att ni hann få smaka Camilla och Anders!

Anonym sa...

Härligt med hjortron, tur för er Camilla och Anders att ni smaka ��