onsdag 15 april 2015

Bodenbilder

Så var det dags för en flygtur till Luleå med Norwegian.  

Vidare med hyrbil, ny Volvo V40, till Boden, där Inga-Greta, nyss fyllda 91 år, väntade på mig.
Ett kärt återseende, har inte setts sen i september då vi lämnade Norrbotten för säsongen.

Vintern behåller sitt grepp om Sverige, snö-och regnslask med mycket få solglimtar. Ganska typiskt aprilväder om än liiite kallt.
Idag blev det mjukkaksbak på fm, sen  besök hos Gerd och Bengt där de bjöd på en trevlig pratstund och blåbärsglass och vaniljsås. Mums!
På väg till och från Erikslund tog jag bilder av "Boden in April"
    Bodträsket på väg att öppnas.
    Bodens kyrka skymtar i fjärran 
Sporthallen Hildursborg och nedanför ingången till Nordpoolen, där vi simmade och lekte i äventyrsbadet när våra barn var små.

På Svartbyträsket var det is och snö.
Detta är Snabelhuset, ett allaktivitetshus där man numera kan spela instrument mm.
På femtio-sextiotalen var det spädbarnshem här, där barn under ett år fick bo, om de inte hade anhöriga som kunde ta hand om dem. Många barn adopterades bort eller fick tillfälliga fosterhem. Inga-Greta jobbade här från 1954 till hemmet stängdes 1979.

        Bodån med promenadstråk.
      

Drottninggatan mot järnvägsstationen. 
          Bodens affärscentrum
Bodensia, hotell med dansrestaurang och galleria i markplan.

Vi fick mandelpotatis från Njavve, den är extra god och guldgul, så vi åt en god middag med kyckling i kväll.

I morgon blir det en tur till Stugan för att kolla hur den klarat denna snörika vinter.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ser mer vintrigt ut än i Uppsala. Skönt att våren kommit lite längre här. Hälsa I-G, vi ses på fredag!

Unknown sa...

Hej Eva !

Jag hittade dina Bodenbilder, då jag håller på att söka info om min uppväxt. Är adopterad och bodde på Bodens Spädbarnshem under 1955. Söker info om min tid där. Hur kom jag dit, var det min biologiska mor som lämnade mig där eller ?
När hämtade mina adoptivföräldrar mig, etc ?
Såg att ni träffade Inga-Greta, som jobbade där på den tiden, 2017.

Lever hon fortfarande och vet du om hon hade bilder och uppgifter från 1955 ?
Jag finns på tommy.jigrud@telia.com eller 0708-139700 På den tiden var mitt efternamn Hansson. Född 541101-