fredag 8 september 2023

Besök från Norrköping

Trevligt besök denna vecka!

Våra fina vänner Sören och Ann-Christine från Norrköping/Huay Yang åkte med sin nya elbil hela vägen till oss här i norr. 115 mil!!! Inte illa, de övernattade vid Höga Kusten-bron och kom hit på måndag kväll.

På tisdag var planen att vi skulle bestiga Klusåberget och titta på ( beundra) utsikten.

Vi hade också med oss bärplockare och hinkar,
 vårt bärställe är ju i närheten.

Men,,, som befarat, fanns en skylt ” Jakt pågår”’vid uppfarten till berget. Älgjakten började 1 sept!

Bara att ändra planen och vi åkte några km till,  fram till skogsområdet vid sandnipan. Fint väder och gott om lingon.

På 1,5 timme fick vi ihop ca 10 kg tillsammans, sen åkte vi hem till vår egen strand och grillade korv.

Lasse fixar grillglöden…

Sen rensade Lasse alla bär medan vi andra kopplade av med en film.

Nästa dag gick vi en sightseeingtur och tittade på fritidshusen vid  älven, från Udden förbi Avan till älvstranden. Ingen var hemma i något hus! Semestern är slut och några stugägare brukar komma på helgen.  Många fina stugor finns i närheten av våra.

Sen åkte vi till Harads och åt en god lunch på Svantes bistro och café. Den dagen kunde man välja på två rätter, ugnsbakad lax med romsås eller rostbiff med potatisgratäng plus det stora salladsbordet. Så gott!

Efteråt  tog vi en långpromenad i Harads-skogen via utsiktsplatsen. En låååång uppförsbacke men välbehövligt efter lunchen.

Nästa dag hade jag och Lasse bokat tider för covidvaccinering i Boden. Vi ( eller jag) tänkte besöka Havremagasinet, som numera är länskonsthall, även ett besök på försvarsmuseet var planerat  ( av mig)

Planerna ändrades dock….

Efter vaccineringen  var det en timme kvar till kulturställena öppnades. Så det blev en promenad runt hembygdsgården med kyrkstugorna i stället.

Träffade på ett par som kunde berätta om hembygdsområdet  och strandpromenaden, hur det växt fram sedan 1960-talet.

Så kan man också bygga en trappa..

Norrigården…

Efter denna föreläsning var det dags för lunch på Norrigården, ett populärt lunchställe i gammaldags miljö. Viltskav med potatismos. Smakade bra!

Så många föremål från förr på hyllor och väggar…

Nu var det dags för Havremagasinet , som jag tänkt besöka hela sommaren.

Bodens största byggnad, stod klart 1913 och skulle användas som havreförråd till militärens hästar. Men så blev icke för vid det laget hade militären gått över till motordrivna fordon i st f hästar. Nåväl, magasinet användes som spannmålsförråd ända till 1970-taket. Från 2010 har det varit länskonsthall med utställningar av olika slag.

Sju våningar finns inkl källarplan och på varje våning har olika konstnärer ställt ut.

Det var verkligen varierande teman och tekniker.

Foto, målning,collage, skulptur, film-och fotovisning.

Första våningen…

Intressant vävteknik med plastband…

Även porträtten är konstruerade med plastband…

Vi blev fascinerade av dessa konstverk..

Här  visste vi inte om utställningen var hoppackad eller om den skulle visas på detta sätt…

På våning 5 har man sparat utrustning från tiden när huset användes som det var tänkt

Havren skulle hålla en temp runt 20 grader för att inte mögla och flyttades från våning till våning via ett sinnrikt system.

Efter detta orkade vi inte med mera studiebesök. Försvarsmuseet får vänta…Dessutom hade Lasse och Sören lite bråttom hem för dagen innan hade de börjat renovera bastun!

Den är tre år gammal och den har ” slagit sig” i fukt och vinterväderlek så dörrarna gick inte att stänga, bräder  hade svällt och ställt sig på tvären och det var springor och hål lite varstans. Den var lite skamfilad, men nu togs den omhand av en byggare/snickare/konstruktör som tillsammans med Lasse som hantlangare fixade till den. Nu är fönstren inte längre sneda, dörrarna går att stänga, en bräda på långsidan tog de loss och justerade, nu finns inga  hål och springor kvar….

Många timmar har de jobbat med bastun, kommit in till middag när det blivit mörkt.

Ett bastubad hann vi med innan renoveringen, nu återstår det bara att sätta fast listerna runt fönstren och dörren,  vilket Lasse kan ordna.

Uppdatering 9 sept. Medan jag åkte på en ”Höstfest” i Vuollerim så skruvade Lasse fast listerna på dörren och fönstren. Nu är bastun som ny!  Det grämer mig lite att jag inte tog några bilder före…

Framifrån - raka fönster och en stängd dörr.

Bakifrån med panoramafönstret och utsikt över älven.

I vänstra  hörnet var det en rejäl springa minns jag.

Vi tackar Sören för denna förbättring av bastun!

I morse var det ca 10 grader i luften, 15 gr i vattnet och vår byggare tog ett dopp och två crawltag i älven innan frukost och hemfärd mot Norrköping på fm. A-C följde med honom till älven och var fotograf.

Vi tackar för besöket och önskar trevlig resa hem! 💕