tisdag 30 juni 2020

Nu växer det...






Vilken månad juni har varit!
Varm och solig så man tror man är i Thailand.
Maj däremot var en riktig kall historia utom de sista
dagarna i maj.
Vattnet i älven är uppvärmt till 22 gr vid strand och 20 gr på det djupa.
I juni! Det är ovanligt.
Niklas och Mia, Elvira och Wilmer är här på semester så nu bastar vi varje kväll.



Mia har finskt påbrå och i Finland badar man bastu, sauna,
varje kväll så hon har saknat en bastu här i alla år men nu
finns den äntligen på plats.
  

Varm blir den snabbt och panoramafönstret
är värt de extra kronorna då vi har älvsutsikt vid bastubadet..
Lasse grävde ner en vattenslang kopplad till vår utekran så det är lätt
att fylla hinkarna.
Vi är mycket nöjda med  ”Bossebastun”!

Jag är också nöjd med skörden i växthusvägg och pallkragar.

Sallat finns för hela släkten!


Plocksallat, romansallat, rucola och huvudsallat.
Rädisorna är jättegoda. Dillen växer bra. Morötter är svårare!
Först satte jag morotsfrön men det kom upp sallat.
Måste blivit nån förväxling i fröpåsen!
Sen köpte jag nya morotsfrön och sådde men de har inte synts till ännu!


Överst en omgång rädisor i vardande och nedanför rucolasallat i balkonglåda.



Växthusväggen i ett tidigt skede...

  Och nu...



I växthuset är det varmt! 35-40 gr så där måste hållas öppet och vattnas ordentligt.


   Minigurkor, jättegoda, nåja, smakar som gurka..



   Ser ni tomaten??

Bra med tegelstenar som golv, läste jag.
Håller värmen kvar eller kylan...


Vi har skördat minigurkor, flera st, och mer är på gång.
Tomaterna blommar och några frukter syns i storlek av lillfingertopp!
Purjolöken växer sakta men säkert..
Men vilket vattnande och gödande. Flera ggr/dag.
Blommorna är också på gång.



Rosenbuskar fanns kvar från Mariannes tid på sent nittiotal och de har
blommat varje år trots minimal skötsel från min sida. I år chockade jag
dem med ny jord, gödning, mycket vatten och ansning av torra kvistar och de svarar
med att blomma som aldrig förr!


För en månad sen och nu...






     För en månad sen...


Vi köpte plantor av penséer, silverek, lobelia, och satte i stora krukor
och det är alltid tacksamt!



Här ska det bli tagetes.


       Ringblommor och tagetes
Jag sådde frön av tagetes, ringblommor och små petunia och de lever i alla fall.
Inte så mycket blommor ännu.

Inne i stugan växer basilika och timjan!



Jag försådde ringblommor i miniväxthuset men det var bara en planta
som klarade sig. Men inte blev det ringblomma! Säkert nåt ogräs som
jag vårdat så ömt...

Vad kan det vara?





De förra ägarna hade ett stenparti med speciella växter som blivit mindre
och mindre och var på väg bort men fick nytt liv som plats för mina plantor
som inte ryms i rabatten.



Jag får tacka Yupa/Nok i Huay Yang, som fick igång mig på
lite odling i vintras. Så kul att se hennes tomatodling växa fram
och få vara med om att sätta Morning glory, papayaträd, chili och skörda
Thaimelon.
Vi försökte med svenska frön av sallat, morot och rädisa,
men det gick inte alls i Thailand! Kanske myrorna tog fröna, kanske hände nåt annat.
Ingen vet, men inte ett livstecken fick vi från fröna.



Norra och södra gaveln av huset.





 Tror att det är solrosor, planterade med vanliga ätbara solrosfrön.


Hortensian, som vi fick av Eva och Jonny, har hittat sin plats
där det inte är sol hela dagen. 

Inga kommentarer: